Met minder dan 1.000 voertuigen ingeschreven vorig jaar, is Ssangyong niet echt de meest populaire autobouwer in België. Maar dat is niet omdat het geen goede producten op de markt brengt, dat bewijst het met de elektrische versie van de Korando, die e-Motion gedoopt wordt. Hij heeft alles wat hij moet hebben, en dat aan een meer dan respectabel tarief. 

Van verbrandingsmotor naar elektrisch

Wat de styling betreft, heeft het Koreaanse merk zijn werk gedaan: een afgesloten radiatorrooster, specifieke velgen en een reeks blauwe accenten. Zonder revolutionair te zijn, is het resultaat overtuigend en onderscheidt het zich van de rest van het gamma.





Deze elektrische versie staat nog altijd op dezelfde architectuur als zijn neef met verbrandingsmotor. De nieuwe aandrijving moest dus aangepast worden aan het bestaande chassis. Onder de vloer zit een batterij van 61,5 kWh die een maximaal rijbereik biedt van 339 km volgens de WLTP-norm. Hem opladen van 20 naar 80% neemt 54 minuten in beslag dankzij een gelijkstroomsysteem dat kan laden tot 50 kW. De ingebouwde lader kan tot 6,6 kW aan. Daarmee duurt het 11 uur om hem volledig op te laden via een thuislaadstation. De batterij stuurt het vermogen naar een 190pk en 360 Nm sterke motor die enekel de voorwielen aandrijft.

Ruim en goed uitgerust


Binnenin is de zitpositie aangenaam hoog, zoals je verwacht in een SUV. De bestuurder heeft een 12.3 inch groot digitaal instrumentenpaneel voor zijn neus dat naar wens kan worden aangepast! Kaart, snelheidsmeter, vereenvoudigde weergave... de keuze is ruim. Ook het dashboard stelt niet teleur. Het centrale scherm meet 9 duim, is behandeld tegen reflecties en biedt Android Auto en Apple CarPlay, ongeacht het uitrustingsniveau. Klimaatregeling in twee zones, een achteruitrijcamera, adaptieve cruise control, sleutelvrije start en noodremhulp ronden de standaarduitrusting af. Je zit goed in deze Korando.

Maar toch zijn er enkele blinkende kunststoffen die te wensen overlaten en je eraan herinneren dat je niet in een premium auto zit. En hoewel de ontwerpers van Ssangyong goed werk hebben geleverd op het vlak van styling, zal ook deze Korando e-Motion waarschijnlijk niet iedereen doen omkijken.

Hoewel deze SUV niet perfect is, heeft hij toch heel wat in zijn mars, te beginnen met zijn afmetingen. Dankzij zijn wielbasis van 2,675 m biedt hij veel ruimte achterin! Kleine, grote en zelfs heel grote mensen zullen op hun gemak zitten, hoe ver ze ook moeten reizen. Er is veel ruimte in de koffer voor alle bagage die je nodig hebt. De elektrische Korando heeft hetzelfde laadvolume als zijn neefjes met verbrandingsmotor, 551 liter. Praktisch gezien kan deze Koreaanse auto ook een geremde aanhanger van 1,5 ton trekken! Een weinig voorkomende prestatie voor een elektrische SUV.

Verrassend evenwichtig

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: deze Koreaanse auto is niet echt dynamisch. Zijn topsnelheid is beperkt tot 156 km/u en Ssangyong zwijgt over de 0 tot 100 km/u tijd. Hoewel het optrekken correct is, voel je je geen piloot achter het stuur. Maar zijn wegligging is wel verbluffend. Deze Korando e-Motion is perfect in balans! Hij rijgt zonder aarzelen de ene na de andere bocht aan elkaar zonder ooit zijn bestuurder te verontrusten, zelfs bij hogere snelheden.

Hij kan ook rekenen op een goede geluidsisolatie om zich zo als aangenaam voertuig voor dagelijks gebruik te ontpoppen. Het enige jammere is dat de vering iets te stevig is, hoewel ook dit niet storend is.

Een echt goede elektrische SUV

Goed uitgerust, ruim, degelijk, comfortabel, deze SUV heeft alles om te behagen, en daarmee houdt het niet op! De ingenieurs van Ssangyong hebben ook uitstekend werk geleverd met het "elektrische" gedeelte. Het regeneratief remmen is goed afgesteld en kan met de peddels aan het stuur in 3 niveaus worden ingesteld. Er staan zelfs specifieke symbolen op de bovenkant van de peddels, wat leuk is. Het is daarentegen jammer dat 'one pedal driving' niet mogelijk is...

De motor lijkt ook behoorlijk zuinig te zijn. Ssangyong claimt een gemiddeld verbruik van 16,8 kWh/100 km. Na onze rit van iets minder dan 90 km gaf de boordcomputer 18,7 kWh/100 km aan. Daarbij zaten we ver van de stedelijke omgeving, waar het verbruik van elektrische auto's meestal lager ligt. Voor voorzichtige chauffeurs lijkt het ons mogelijk om 300 km te halen op één lading.

Financieel interessant 

De prijzen van de Korando e-Motion beginnen bij € 38.990, een zeer competitieve prijs voor een model dat al goed uitgerust is. Zelfs voor de best uitgeruste versie betaal je het nog redelijke bedrag van € 45.590. Met zo'n product doet Ssangyong het goed, heel goed! Om elders een elektrische auto met hetzelfde niveau van binnenruimte en uitrusting te krijgen, moet je ofwel je spaarvarken breken of naar Chinese fabrikanten gaan met weinig ervaring en een beperkt netwerk in België. En als je zou twijfelen aan de betrouwbaarheid van deze Korando e-Motion, weet dan dat Ssangyong een garantie geeft van 7 jaar of 150.000 km!

Ons verdict

Deze Korando e-Motion is een mooie ontdekking. Hij profileert zich niet als de beste elektrische auto van het moment, maar hij doet alles wat van hem verwacht wordt, en hij doet dat ook nog eens goed! En aan een mooie prijs. Zonder echte concurrentie op dit moment, heeft Ssangyoung zijn eerste elektrische SUV perfect gepositioneerd. Rest nog de vraag of hij genoeg ‘e-Motion’ele argumenten in huis heeft om mensen aan te zetten om hem te kopen...