Jawel, de Tesla Model 3 is al in productie sinds 2018 en kwam in België op de markt in 2019. Maar de Californische specialist in EV’s heeft de gewoonte om zijn modellen permanent te ‘tweaken’ en heeft voor modeljaar 2021 is een hele resem vernieuwingen doorgevoerd waardoor een test toch interessant wordt.
Van een echte facelift kunnen we niet spreken, maar aan de buitenkant zijn toch een paar details veranderd die de uitstraling van het model wat veranderen en moderniseren. Zo is alle chroom vervangen door matzwarte details, wat het design zuiverder en zelfs wat dreigender maakt. Het hele velgenaanbod is ook vernieuwd en tot slot zitten er andere koplampen op. Niet dat die er anders uitzien aan de buitenkant, maar op technologisch vlak betekenen ze een grote stap voorwaarts… als je nog wat geduld hebt.
Matrix, maar toch ook niet…
Tesla monteert voortaan namelijk ledmatrixkoplampen in plaats van gewone ledblokken op de neus van de Model 3 (en Model Y, maar die is bij ons nog niet op de markt). Die kunnen de lichtbundel heel gedetailleerd per segment in- of uitschakelen, zodat je met ingeschakelde grootlichten kan rijden zonder tegenliggers te verblinden. Nochtans is dat vandaag nog niet het geval en gaan de grootlichten gewoon vanzelf uit wanneer je een andere auto kruist in plaats van een deel van de lichtbundel te maskeren. Dat komt omdat de hardware al wel op de auto’s zit, maar Tesla de software nog op punt aan het stellen is. Zodra die klaar is, wordt die draadloos naar de auto gestuurd, waarna bestuurders plots wel alle functies van de matrixkoplampen krijgen.
Octovalve
Daarmee heeft de Model 3 dus op technologisch vlak de premium concurrentie bijgebeend. Er zijn trouwens nog andere ‘premium’ details toegevoegd. Zo is de geluiddemping her en der verbeterd, in de eerste plaats dankzij dubbele beglazing in de voordeuren. Bovendien is de kofferklep voortaan gemotoriseerd, zodat je die niet langer met de hand moet toeslaan. Die klep zelf klinkt bij het sluiten trouwens ook wat kwalitatiever dan voordien, want vroeger maakte die een vrij blikkerig geluid wanneer die in het slot viel. Tot slot is in het interieur de middenconsole hertekend. De bekerhouders en bergvakken zijn anders ingedeeld en de krasgevoelige zwartglanzende afwerking van vroeger is nu matzwart geworden. Het gevolg is dat het kwaliteitsgevoel in het interieur verbeterd is, al haalt Tesla hier nog lang niet het niveau van traditionele premium autobouwers.
De belangrijkste vernieuwing is toch wel de Octovalve. Octowat? De klassieke klimaatregeling van het interieur via een airco en een weerstandsverwarming is vervangen door een ingenieus systeem met een warmtepomp die is gekoppeld aan de interieurverwarming, de koelcircuits van de batterij en van de elektromotor(en). Bij lage omgevingstemperaturen kan de Octovalve restwarmte gaan pikken uit mechanische onderdelen van de aandrijflijn. Dat moet vooral bij lage omgevingstemperaturen helpen om het verbruik onder controle te houden en het rijbereik nog op te krikken.
Performance
Tesla liet ons een week lang testrijden met een Model 3 Performance. We gaan niet te veel in detail ingaan op zijn rijgedrag, want dat hebben we eerder al gedaan toen we deze versie in juni 2019 aan de tand konden voelen. Ondertussen heeft Tesla het vermogen wel nog wat verhoogd en is in de software een “Track Mode” toegevoegd waarmee je de koppelverdeling tussen de voor- en de achteras en de tussenkomsten van de stabiliteitscontrole tot in de puntjes kan regelen. Dat gaat heel ver: standaard is de Model 3 Performance een vierwielaandrijver dankzij één elektromotor per as, maar in Track Mode kan je ervoor kiezen om er een achterwielaandrijver of – als je dat zou willen – een pure voorwieltrekker van te maken.
Als we het rijden met een Model 3 Performance kort zouden moeten samenvatten, dan zo: heel, heel veel grip, verbluffende acceleraties en hernemingen, een evenwichtig rijgedrag en… remmen die behoorlijk vroeg de handdoek in de ring gooien bij een zeer gespierde rijstijl.
Waar we wel langer bij gaan stilstaan, is het comfort. We hielden ons hart vast voor de ophanging met de 21-duimse velgen en de aangepaste veren en dempers van de Performance, maar eigenlijk valt dat zeer goed mee. De schokdemping kwijt zich uitstekend van haar taak zodat je enkel op zeer slechte wegen beseft dat deze auto op straffer werk berekend is. En de dubbele beglazing betekent een forse stap voorwaarts, want rol- en stroomlijngeluiden dringen veel minder sterk tot het interieur door dan voordien. Dat heeft Tesla goed gedaan.
Over de invloed van de warmtepomp op het rijbereik kunnen we moeilijker een coherent beeld vormen. Onze testweek viel midden in een periode van ‘aprilse grillen’, met temperaturen die elke dag soms meermaals omhoog schoten en weer naar beneden doken. Uiteindelijk klokten we na een week testen af op een 20 kWh/100 km terwijl we regelmatig ten volle van het vermogen hebben geprofiteerd. Dat is een meer dan correct cijfer voor een auto met zo’n brede banden in combinatie met temperaturen die vaak rond het vriespunt schommelden. In theorie zou dit een winters rijbereik van 380 kilometer mogelijk moeten maken zonder dat je moet gaan ‘ecorijden’. In de zomer komt daar waarschijnlijk nog vlot 70 à 80 kilometer bij.