Maar laat ons meteen met de deur in huis vallen: de vermogensupgrade blijft beperkt tot 10 pk. Dat brengt het totaal op een stevige 310 pk. Even veel als de Audi S3. Toch doet ander vierwielaangedreven hot hatch-geweld nog beter: de Ford Focus RS bijvoorbeeld, met 350 pk. Of de Mercedes-AMG A45: 381 pk. Maar de ongekroonde koning van de hyperhatches blijft nog steeds Audi’s RS-versie, de RS3, met 400 pk.

Vertel eens wat meer over die motor?

Dat is eigenlijk een oude bekende: in een lichtjes gewijzigde vorm doet hij ook dienst in de Seat Leon Cupra en Skoda Superb. Maar je vindt hem eveneens terug onder de motorkap van de Audi S3 en de TTS. In de Golf R is hij dus goed voor 310 pk en 400 Nm, 10 pk en 20 Nm meer dan voor de facelift. Hij sprint daardoor naar 100 km/u in 4,6 seconden.

Wat wijzigde er nog door de facelift?

Aan de buitenkant: niet zoveel. Nieuwe bumpers, nieuwe led-koplampen en led-achterlichten. De klassiekers, eigenlijk. Binnenin vind je de opvallendste wijzigingen terug bij het infotainmentsysteem, dat voortaan ook met gebaren bediend kan worden (zoals bij BMW) en bijzonder geconnecteerd is, met Apple CarPlay en Android Auto. Het instrumentenpaneel kan voortaan ook digitaal besteld worden (zoals bij stalgenoot Audi). De samenwerking tussen het digitale display en het infotainmentsysteem verloopt vlekkeloos.

Is er iets aan het chassis veranderd?

Nee. Dat is nog steeds hetzelfde vierwielaangedreven chassis als voor de facelift. Dat geeft de voorkeur aan de voorwielen, maar betrekt de achterwielen bij het spel wanneer de voorkant in de problemen geraakt. Wat er wel wijzigde, is de versnellingsbak: de DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling krijgt er een verzet bij, en brengt het totaal op zeven.

Hoe presteert de Golf R?

Als een auto met twee gezichten. Vertrek je met de rijparamters in “Eco” of “Comfort”, dan lijk je wel met een doordeweekse Golf TSI onderweg. Zij het dan met een felblauw exemplaar met vier uitlaten. De motor gedraagt zich discreet en beheerst, de DSG schakelt vloeiend door de verzetten en de acceleraties zijn vlot, maar drukken je niet in je zetel.

Schakel je naar “Race”, dan wordt het beest in deze R wakker. De motor duwt al stevig door onderin de toeren, en raast daarna als een bezetene richting begrenzer. Het geluid is een stuk aanweziger in het interieur – al klinkt het wat te kunstmatig versterkt – en de uitlaat laat de nodige decibels en plofjes ontsnappen. Wat een beest!

Presteert hij rijdynamisch goed?

Wees maar zeker, al staat daar vooral meedogenloze efficiëntie voorop. De vierwielaandrijving valt nauwelijks op een foutje te betrappen en verzekert de Golf steeds van tonnen grip. Alleen wanneer je hem echt provoceert, kan je de achterkant al eens meekrijgen. Asfalt verslinden, dat is de boodschap. De andere boodschap is om de rijparameters zelf in te stellen in “Individual”: de adaptieve dempers zijn in de Race-modus iets te stug en het stuurgewicht voelt onnodig zwaar.

Hoe zit het met het rijcomfort?

Toont de Golf R zijn “Dr Jekyll”-gezicht, dan kan je er met je passagiers kilometers mee afmalen in alle comfort. De schokdemping is tolerant en vergevingsgezind, en je passagiers zijn natuurlijk meer gebaat bij de 18-duimsvelgen dan bij de 19-duimers. Zet de VW zijn “Mr Hyde”-gezicht op, dan pas je de stevigheid van de dempers dus best een graadje aan.

Wat moet ik verder nog weten?

Dat ook deze Golf R dankzij de facelift recht krijgt op uitgebreidere rijhulp, met onder meer fileassistentie dankzij het samenspel tussen rijstrookassistentie en adaptieve snelheidsregelaar. Ook verkeersbordherkenning en dodehoekwaarschuwing behoren uiteraard tot de mogelijkheden. Tot slot zijn de nieuwe Performance-opties die Volkswagen recent introduceerde nu gewoon mee aan te kruisen wanneer je een Golf R bestelt.

Hoeveel kost deze Golf R?

De gefacelifte Volkswagen Golf R kost € 41.870. Dat is een slordige € 10.000 meer dan de voorwielaangedreven Golf GTI, maar je krijgt er wel een totaal andere auto voor. Vergelijk je hem met zijn rechtstreekse concurrenten, dan zit de Ford Focus RS (€ 40.220) op hetzelfde niveau. De Mercedes-AMG A45 (€ 50.941) is dan weer een flink pak duurder. En de Audi? De S3 blijft met € 42.650 in de buurt van deze Golf R. De RS3? Die begint vanaf € 56.000… Qua verbruik kwamen we met de Golf R ten slotte aan een gemiddelde van 9,4 l/100 km.

Besluit?

De Volkswagen Golf R blijft ook na zijn facelift een auto met twee gezichten. Een verrassend comfortabele en haast onopvallende kilometervreter, die zich met een druk op de knop ontpopt tot een meedogenloos efficiënte rijmachine. Hij is misschien niet de meest speelse hyperhatch, maar wel een van de meest homogene. En daar valt ook heel wat voor te zeggen…