Toegegeven: we waren niet op zoek naar een specifieke motor toen we een testrit met de Polo reserveerden. De importeur heeft ons dus verwend: een topversie met de krachtigste motor en een royale uitrusting. Het prijskaartje overschreed daardoor weliswaar met gemak € 27.000, maar wat een bakje…

Voorzichtig…

De designers gingen alleszins niet uitbundig aan de slag voor deze zesde generatie Polo. De lijnen zijn wat scherper, de lichtblokken wat verbeterd en bovenaan het radiatorrooster is er een vreemde “bovenlip” opgedoken. Verder zijn de proporties en de grote lijnen hetzelfde gebleven. Met meer dan 14 miljoen geproduceerde exemplaren is het natuurlijk te begrijpen dat de designers het voorzichtig hebben aangepakt.

Ruim interieur

Het eerste wat binnenin opvalt, is de plaats. De Polo is zo ruim als een Golf van enkele generaties terug. Zelfs grotere passagiers zitten achteraan comfortabel, wat niet zo vaak voorkomt in dit segment. De koffer bevat 351 liter aan bagageruimte, wat ook indrukwekkend is. Het dashboard oogt geslaagd en wordt gedomineerd door een 6,5 of 8 duim groot infotainmentscherm. De materialen voelen kwalitatief aan, behalve in de portieren.

Technologie

Het multimediascherm aan boord kan worden voorzien van een internetverbinding, compatibiliteit met Apple CarPlay en Android Auto, en verschillende apps. Het instrumentenpaneel kan ook volledig digitaal worden aangekleed, en handenvrij starten staat ook op de optielijst. Ten slotte is er nog een Beats-versie met uitgebreide, 300 watt sterke geluidsinstallatie.

Onder de motorkap

Ons testexemplaar was dus voorzien van de sterkste motor, in afwachting van de 1.5 TSI van 150 pk en vooral de 2.0 TSI in de 200 pk sterke Polo GTI. Met 115 pk en 175 Nm is de één liter grote driepitter op de afspraak. In combinatie met een manuele zesversnellingsbak beschikt hij over het nodige karakter: stil en soepel onderin de toeren, en levendig tot 5.000 tpm. Boven dat toerental beginnen de trillingen en is het tijd voor de volgende versnelling. Jammer dat de te lange versnellingsbak hem geen eer aandoet.

Levendig en comfortabel

Ondanks de winterbanden op ons testexemplaar en weinig gunstige weeromstandigheden bood de Polo heel wat rijplezier. De levendige motor, het nieuwe platform, een korte wielbasis: meer heb je niet nodig. De auto blijft altijd stabiel, is degelijk gedempt en reageert levendig. Nog dynamischer komt niet vaak voor, maar bestaat wel: die heten dan vooral Fiesta, Clio en 208. De laatste nieuwe Polo-generatie legt vooral een opmerkelijk volwassen comfort voor de dag, dat je normaal alleen in hogere segmenten vindt: schok- en geluiddemping staan op hoog niveau.

Veiligheid

Ook hier heeft VW niet bespaard: de Polo is voorzien van alles wat top is in dit segment: een dodehoekwaarschuwing, automatische noodremhulp met voetgangerherkenning, adaptieve snelheidsregelaar, semi-automatische parkeerhulp, led-koplampen vooraan en achteraan en zelfs een optionele gestuurde ophanging.

Prijzen

Laat ons eens omgekeerd beginnen: ondanks de sprankelende motor bleek de Polo relatief zuinig, met een gemiddelde van 6,2 l/100 km. Catalogusprijzen beginnen vanaf € 14.990, wat een stevige vanafprijs is. Er zijn drie uitrustingsniveaus: Trendline, Comfortline (€ 15.990) en Highline (€ 19.200). Alleen die laatste heeft standaard klimaatregeling en aluminium velgen. Voor die prijzen is dat wat gierig van de Duitsers…

Besluit

De nieuwe Polo biedt niets wereldschokkends, maar vinkt op alle vlakken heel wat juiste vakjes aan. De vrolijkste auto is het niet, maar de beschikbare uitrusting, interieurruimte en comfort zijn zijn grootste troeven. Maar voor een echt overtuigende Polo moet je in de optielijst duiken, en dan tikt het eindbedrag stevig aan…