Met 263.408 nieuw ingeschreven wagens tijdens de eerste helft van 2024 (-0,3% ten opzichte van 2024), ziet de Belgische markt af van de stijgende trend die in heel Europa te zien is (+4,5 %). Met deze hoeveelheid scoort het eerste semester van 2024 ook onder het Belgische gemiddelde van de laatste tien jaar (-3,7%).

Elektrisch blijft stijgen, diesel blijft dalen

Qua elektrificatie zit de Belgische markt echter ver boven het Europese gemiddelde. De elektrische wagens hebben namelijk een nieuw record bereikt qua marktaandeel in België tijdens de eerste helft van 2024. Ze vertegenwoordigen nu bijna een kwart van de nieuwe inschrijvingen (24,5%). Tegelijkertijd zit er in nog maar 5,4% van de nieuwe wagens in België een dieselmotor. Benzine blijft de meest populaire keuze, met een marktaandeel van 42,9%. 

Markt weer in evenwicht

Nog een interessant detail dat we uit de cijfers van Febiac (de Belgische en Luxemburgse auto- en tweewielerfederatie) kunnen afleiden: de markt in 2024 lijkt weer een bepaald evenwicht te vinden tussen de inschrijvingen door particulieren en door bedrijven. Na een piek van bijna 70% eind 2023, vertegenwoordigen de bedrijfswagens nu nog minder dan 60% (59,5%) van de nieuwe inschrijvingen in ons land. Een trend die te verklaren lijkt door zowel de groei in absolute zin van de particuliere markt, en door een inkrimping van het aantal inschrijvingen door professionals, aangezien een groot deel onder hen vermoedelijk heeft kunnen profiteren van de gunstigere fiscaliteit van (hybride) bedrijfswagens vorig jaar.

BMW X1 nog steeds op kop

Dit herstelde evenwicht verklaart ook waarom sommige bij particulieren populaire modellen in de top 10 van meest ingeschreven wagens in België zijn geslopen in het eerste semester van 2024. De drie meest gewilde wagens bij particulieren (Dacia Sandero, Citroën C3 en Toyota Yaris) zitten namelijk de favorieten van de bedrijven op de hielen (BMW X1, Tesla Model Y, Volvo XC40, enz.). Het valt nog te bezien of de nieuwe Citroën C3, die momenteel volop wordt gelanceerd, het succes van zijn populaire voorganger zal kunnen evenaren. Merk op dat de Volkswagen Golf, die de achtste plaats inneemt in deze top 10, het populairste automodel op diesel is in België op dit moment. Alles samengeteld is het de BMW X1 die dit algemene tussentijdse klassement domineert. Dat heeft hij te danken aan het succes van zijn elektrische versie (3.359 stuks) en zijn plug-inhybride versie (3.789 stuks), waarmee het een lieveling is op de professionele markt.