Yeelen Möller

19 FEB 2024

Cyan Racing P1800 GT: ouderwetse klasse

Cyan Racing, het vroegere Polestar-raceteam van Volvo, heeft een Grand Touring-versie uitgebracht van zijn restomod van de klassieke P1800. En het is een juweeltje geworden!

Cyan Racing, het vroegere Polestar-raceteam van Volvo voor die merknaam werd gebruikt door de elektrische wagens van Geely en Volvo, is ook vandaag nog actief in onder meer het touringcarkampioenschap met de Lynk & Co 03, waarmee het in 2023 al voor de zesde keer kampioen werd. Maar de Zweedse ingenieurs hebben sinds 2020 ook een nieuwe hobby: de klassieke Volvo P1800, misschien wel de mooiste creatie aller tijden van het merk, moderniseren tot een capabele sportwagen die niets van zijn oude charmes verliest.

GT voor meer comfort

Dat leverde in 2020 dus de eerste versie op van de Volvo P1800 Cyan, die echt nog volledig op sport en pure rijsensaties was gericht, compleet met een van de TCR-racewagen afgeleide 2 liter-viercilinder turbo van 420 pk. Maar je kan niet altijd met het mes tussen de tanden rijden, zo weet ook Cyan Racing, waardoor het nu een GT-versie uitbrengt van deze prachtige coupé. Eentje die de scherpe randjes wat afvijlt en zin geeft om ook langere afstanden af te leggen.



Voor langere afstanden en binnenweggetjes

De Volvo P1800 Cyan GT heeft hetzelfde koetswerk uit staal en carbon, wat bijdraagt aan het lage wagengewicht van minder dan 1.000 kilo. Maar de ophanging is volledig instelbaar en wordt standaard geleverd met een setup die eerder voor bochtige binnenweggetjes geschikt is, dan voor trackdays. Ook de motor is geoptimaliseerd voor een bredere inzetbaarheid en kan naar wens afgesteld worden, waarbij klanten tot nu toe voor vermogens van 350 tot 420 pk hebben gekozen. De aandrijving gebeurt nog altijd op de achterwielen via een op maat gemaakte manuele vijfversnellingsbak van Holinger.

Prijs op aanvraag

Maar het is ook aan boord dat deze GT-versie het verschil maakt, met in het geval van de klantenwagen op de foto’s een zandkleurig interieur uit leer en stof, met comfortabele zetels en extra geluiddemping. De titanium rolkooi kreeg een andere vorm voor meer comfort, en de afwerking is naar een nieuw niveau gebracht, waardoor deze P1800 Cyan GT niet zou misstaan tussen de fraaiste supercars langs de Franse rivièra. De prijs? Die is op aanvraag, maar weet dat je 12 tot 15 maanden moet wachten op dit staaltje handwerk. Het wachten waard, denken we!

?

Advertentie
Advertentie
Advertentie