De nieuwe generatie BMW X3, codenaam G45, werd in juni voorgesteld en nu kennen we ook al zijn prijzen. Zo begint de BMW X3 20 xDrive vanaf 56.900 euro in België. Daarmee concurreert hij rechtstreeks met zijn traditionele rivaal, de Mercedes GLC. Laten we beide premium Duitse SUV’s eens vergelijken op 5 belangrijke punten om te zien welke er aan de top van je verlanglijstje moet staan!
1. Prijs: klein voordeel voor de X3
Met een vanafprijs van 56.900 euro voor de BMW X3 20 xDrive (de i zeggen we niet meer bij de modellen op benzine) is de nieuwe X3 iets goedkoper dan de Mercedes GLC, die pas bij 58.927 euro begint in België. Een verschil dat zich niet laat verklaren door een krachtigere motor, want de instapversies van de X3 en GLC zijn vrijwel identiek gemotoriseerd: in beide gevallen krijg een 2 liter-viercilinder turbobenzine van een dikke 200 pk (X3: 153 kW/208 pk, GLC: 150 kW/204 pk), waarmee je in 7,8 seconden van 0 tot 100 km/u sprint. Ook de standaarduitrusting is krek eender: een groot digitaal instrumentarium en infotainmentsysteem, 18-inch lichtmetalen velgen, LED-verlichting, ... Het lijkt wel alsof de Duitse merken elkaar hebben afgekeken!
2. Praktisch: ex aequo
We kunnen hetzelfde vaststellen als we naar de praktische eigenschappen kijken van de nieuwe BMW X3 2024 en de Mercedes GLC. Koffervolume? 570 tot 1.700 liter voor de X3, 620 tot 1.680 liter voor de GLC. Maximaal trekgewicht? 2.400 kg in beide gevallen. Laadvermogen? 645 kg voor de X3, 600 kg voor de GLC. En ook qua lengte (4.755 vs 4.716 mm), breedte (1.920 vs. 1.890 mm), hoogte (1.660 vs. 1.640 mm) en wielbasis (2.865 vs. 2.888 mm) ontlopen beide modellen elkaar nauwelijks. We noemen het dan ook een gelijkspel, want op enkele details na, zal je waarschijnlijk geen verschil ervaren in dagelijks gebruik met beide SUV’s.
3. Motorisaties: voordeel voor de GLC
Toegegeven: de BMW X3 2024 zit nog in zijn lanceringsfase, en heeft dus nog niet het brede motorengamma dat we gewend zijn van bij BMW. Maar desalniettemin heeft de Mercedes GLC voorlopig een voorsprong op dit vlak, met een brede keuze uit benzine- en dieselmotoren en een heel aantal plug-inhybrides (met ook daar de keuze tussen benzine en diesel!). De X3 kan slechts terugslaan met 4 motorisaties: twee benzinemotoren, een diesel en een plug-inhybride op benzine. Als klap op de vuurpijl biedt de plug-inhybride Mercedes GLC een elektrische autonomie tot 124 km, tegenover 90 km voor de BMW X3 30e xDrive 2024!
4. Sportversies: voordeel voor de GLC
Kijken we naar de sportieve topversies van beide Duitse premium SUV’s, dan lijkt de X3 in eerste instantie benadeeld te zijn. De ‘echte’ X3 M heeft het gamma verlaten en wordt slechts deels vervangen door de X3 M50, die zowel de M40i als de X3 M opvolgt met een 293 kW (398 pk) sterke zes-in-lijn, goed voor een 0-100 km/u in 4,6 seconden. De GLC heeft echter twee AMG-versies: de GLC 43 (310 kW/421 pk) en de GLC 63 S E Performance (500 kW/680 pk), die in 3,5 seconden van 0 tot 100 km/u sprint! Dat de X3 wel nog een zescilinder heeft, tegenover de (geëlektrificeerde) viercilinders van de AMG GLC, maakt het verschil slechts deels goed.
5. Interieur: voordeel voor de GLC
Dit is natuurlijk in eerste instantie een kwestie van voorkeur, en bovendien hebben we de nieuwe BMW X3 nog niet in levenden lijve kunnen ontdekken. Maar aangezien het model heel erg lijkt op dat van andere recente BMW’s, durven we te voorspellen dat onze voorkeur naar de GLC uitgaat. De nieuwe designtaal van BMW voor zijn interieurs is namelijk wel modern, maar niet altijd even gebruiksvriendelijk, met heel veel bedieningselementen die achter menu’s van het centrale aanraakscherm zitten verstopt.
Hetzelfde geldt voor de Mercedes GLC, maar zijn verticaal geplaatste MBUX-infotainmentsysteem ligt veel gemakkelijker binnen handbereik en heeft bovendien een handige reeks snelkoppelingen om bepaalde instellingen snel te kunnen wijzigen. De GLC krijgt dus het voordeel van de twijfel, maar voor meer zekerheid is het wachten op onze eerste test van de BMW X3 2024.
Conclusie: de GLC wint... op papier
Met een score van 3 op 5 haalt de Mercedes GLC voorlopig de overwinning binnen ten opzichte van de BMW X3 2024. Maar we zeggen wel degelijk voorlopig, want zolang we nog niet met de nieuwe X3 hebben gereden, kunnen we nog geen definitieve conclusie trekken. Het feit blijft dat je, gezien het grotere motorenaanbod en de kans op een voordelig stockmodel, een grotere kans zal hebben om vandaag een GLC te vinden die aan je wensen voldoet. Zullen we de X3 een herkansing geven wanneer hij op onze wegen is verschenen?