Jean-Francois Christiaens

22 OKT 2021

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De Lancia Stratos, de koning van de rally’s en de salons, is vandaag een legende waar duizelingwekkende bedragen voor worden neergeteld. We kijken even naar 5 feiten over het model die je misschien nog niet kende.

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PK, Fiat Nuova 500, Mini Classic, VW Golf, Porsche 911, Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range Rover, Renault 4, Ferrari Testarossa ,McLaren F1, Citroën DS, Jaguar E-Type, Volkswagen Kever, Willys MB, Citroën Traction, Peugeot 205, Renault 5, Lada Niva, Mercedes 190, Fiat Panda, Renault 4CV , Volvo 240, BMW M1, Ford T, Alfa Romeo Giulietta, Peugeot 203, Mazda MX-5, Renault Espace, Ford Fiesta, Renault Dauphine, MGB, Peugeot 404, De Tomaso Pantera, Citroën BX, DeLoren DMC-12 en de « Big Healey » zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Lancia Stratos.

1. Waanzinnig prototype

De Stratos is rechtstreeks geïnspireerd op een conceptcar van Gandini voor rekening van Bertone: de Lancia Stratos Zero. Met zijn futuristische uitstraling en waanzinnige stijldetails voor die tijd werd hij algauw onmisbaar in de ogen van de directie van het bedrijf. Hoedje af dus, meester Gandini, want een halve eeuw later wordt nog steeds met even veel emotie over uw werk gesproken.

2. Volkstoeloop

Nuccio Bertone, de directeur van de gelijknamige koetswerkbouwer, stelde zijn concept voor aan de directie van Lancia door ermee dwars door Turijn te rijden. Bijzonder voor een conceptcar was namelijk dat de Stratos Zero echt reed en was uitgerust met een V4-motor uit een Lancia Fulvia. De omstaanders konden hun ogen niet geloven: tussen de Fiats 500 en Alfa’s Giulia stak de conceptcar echt af.

3. Eerste ‘echte’ rallywagen

De directie van Lancia werd verleid door het ontwerp van Gandini en besliste om vervolg te geven aan de conceptcar. Toch koos het merk niet de gebruikelijke weg en nam het een opmerkelijke beslissing: de Stratos zou een rallywagen worden en ook op die manier worden bedacht en ontwikkeld. Voordien werden rallywagens afgeleid van een productiemodel, niet omgekeerd. Lancia ging tegen de stroom in, met succes: de Stratos werd drie keer wereldrallykampioen: in 1974, 1975 en 1976.

4. Ferrari-motor

Om de schoonheid aan te drijven koos Lancia voor een meer edele en gulle oplossing dan de al heel bruisende V4 van eigen makelij. De V6 Dino was geen ongekende, want hij dreef reeds de Fiat Dino en Dino 246 GT aan. Het door Ferrari-ingenieurs ontwikkelde blok van 2,4 liter en met vier bovenliggende nokkenassen ontwikkelde 190 pk in de burgerversies en veel, maar echt veel meer in de racewagens. Met een gewicht van minder dan een ton stond hij zo in voor nog zeer hedendaagse prestaties.

5. Nauwelijks bravere Stradale

Om zijn rallywagen te homologeren bouwde Lancia 500 burgerversies. De cijfers hieromtrent spreken elkaar echter soms wat tegen. Het maakt weinig uit: zelfs in zijn civiele kleren is de Stratos een machine die ongelooflijke kicks geeft. De voor zijn tijd woeste acceleraties in combinatie met de extreem korte wielbasis bezorgden menig amateurcoureur het koud zweet. Enkel de meest geslepen racers wisten er het maximum uit te halen. In de ‘juiste’ handen wordt de Stratos een gracieuze danser die het publiek onafgebroken verwent met spectaculaire glijpartijen en de kristalheldere klank van zijn V6.

?


Advertentie
Advertentie
Advertentie