Jean-Francois Christiaens

21 SEP 2020

De 5 geheimen van de Peugeot 205

Nog niet zo lang geleden konden we gewoon overal naartoe reizen, weet je nog? In zijn 16-jarige carrière heeft de Peugeot 205 iedereen vervoerd: van studenten tot Bernadette Chirac, de broodjes van de bakker en de grote kampioen Ari Vatanen. We blikken even terug op een hoogbegaafde, een ‘sterk nummer’, met een fenomenale carrière.

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4Ferrari Testarossa ,McLaren F1Citroën DSJaguar E-TypeVolkswagen KeverWillys MB en de Citroën Traction, we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Peugeot 205.

20200921082937peugeot205.jpg

1. 4 jaar ontwikkeling

Het eerste prototype dat hem aankondigde stamt uit… 1977. De M24 kondigde in grote lijnen de 205 aan. Zijn taak was immens: Peugeot moest de 104 vervangen door een model dat financiële redding moest brengen. Het leverde dus geen half werk.

20200921083049peugeot205.jpg

2. Redder van het merk

Begin de jaren ’80 bevond Peugeot zich in een delicate financiële situatie. Een aantal experts dacht trouwens dat het merk er nooit meer bovenop kwam en dat het faillissement nakend was. De ultieme hoop van het merk was de 205, die in 1982 werd voorgesteld. Het werd onmiddellijk een groot succes. Hij overtrof alle verwachtingen en werd in 1984 en 1985 de bestverkochte auto van Frankrijk. In 16 jaar productie zijn meer dan 5,2 miljoen exemplaren geproduceerd. De 205 heeft Peugeot gered.

20200921082938peugeot205.jpg

3. Van bestelwagen tot Groep B-racer

Peugeot leidde een indrukwekkend aantal varianten van zijn kleine 205 af: een bestelwagen, een cabriolet, een 3- en een 5-deurs. Ook qua sportieve afgeleiden was het aanbod breed, met de XS, Rallye, GTI en Turbo 16. Die laatste was een homologatiemodel voor een Groep B-racewagen (waarmee het in 1985 en 1986 het wereldrallykampioenschap won) en verschilde totaal van de productieversies van de 205. De motor lag centraal achterin en hij had 200 pk en vierwielaandrijving. Maar dat is een verhaal voor een andere keer…

20200921082936peugeot205.jpg

4. Bijna sportieve diesel

In 1983 werden kleine stadswagens nog grotendeels door benzinemotoren aangedreven. Peugeot sloeg echter de minder frequente weg van de diesel in. En ook dat was een succes. De zelfontbrander was namelijk een geslaagde motor, met prestaties op het niveau van de benzines maar een zeer laag verbruik.

20200921083048peugeot205.jpg

5. PTS

Uiteraard hebben we van de 205 vooral de GTI-versie onthouden. We moeten die naam trouwens in het meervoud gebruiken, want de GTI was er in diverse smaken: een 1.6 met 105 en later 115 pk en een 1.9 met 130 en later 122 pk. Maar de meest gegeerde is ongetwijfeld die met de PTS-kit (Peugeot Talbot Sport). Die kit bracht het vermogen van de 1.6 op 125 pk, in de eerste plaats dankzij aanpassingen aan de cilinderkop. De echt sportieve bestuurders zwoeren dan weer bij de Rallye-versie, met 103 pk bij net geen 7.000 o/m. Die was duidelijk radicaler en delicater om mee te rijden en om te onderhouden en kende een forse carrière in de autosport.
Advertentie
Advertentie
Advertentie