Van de oude Fiat 500 Abarth herinneren we ons zijn pittig karakter, torenhoge toerentallen en knappe resultaten in competitie verband! De nieuwe 500 moet dus de eer hoog zien te houden en daarom werd beslist om ook van dit model een Abarth versie op de markt te brengen.
Om de prestaties van de zijn voorganger op z’n minst te kunnen evenaren werd voor de nodige power gezorgd. Onder de motorkap huist een 1.4 die aan de Euro 5 normen voldoet en aan 5.500 tr/min 135 pk produceert terwijl het koppel bij 3.000 tr/minaan 206 Nm topt ... althans met de “sport” knop ingedrukt. In “normal” instelling is hij toch nog goed voor 180 Nm koppel aan 2.500 tr/min. De mechaniek wordt aan een zesvoudige en handgeschakelde versnellingsbak gekoppeld en daarmee haalt de 500 een topsnelheid van 208 km/u en duurt een sprint van 0 tot 100 km/u slechts 8.2 seconden! Om de doeltreffendheid te verhogen en het vermogen helemaal naar het wegdek te versluizen, maakt deze 500 gebruik van het “TTC” systeem. Dit zou wel eens voor een mooie vergelijkende test met de onlangs voorgestelde Twingo RS kunnen zorgen!
Op estetisch vlak heeft Fiat voor de nodige stickers, uitlaten en eigen bumpers gezorgd…maar ook bij dit model moeten we voor meer informatie wachten tot op het salon van Genève .