Olivier Maloteaux

29 JUN 2023

Test: Honda Jazz, de slimme hybride

De kleine monovolume van Honda wordt altijd al geprezen om zijn praktische en ingetogen karakter. Laten we zien of de nieuwste generatie, die enkel als hybride te krijgen is, net zo handig blijft als zijn voorgangers.

Advertentie
Advertentie

Sterke punten

    Mindere punten

      De vierde generatie Jazz werd gelanceerd in 2020 en kreeg een kleine facelift voor modeljaar 2023. Maar het concept is niet veranderd: een compacte monovolume die vanbinnen zeer praktisch blijft. Het model wordt tegenwoordig enkel als ‘zelfladende’ hybride aangeboden.

      Normal, Crosstar of Sport?

      Ja, de SUV is in de mode. De Jazz blijft echter trouw aan het concept van de monovolume, een segment dat tegenwoordig lang niet meer zo populair is... Zijn ronde vorm zorgt voor niet veel bekijks. Maar zij die een meer opvallend design willen, kunnen ook kiezen voor de Crosstar-versie. Die heeft een meer avontuurlijke look, waar je dan ook voor betaalt. Daarmee krijgt de Jazz wat SUV-trekjes, met een met 3 cm verhoogde ophanging en enkele plastic beschermplaten op de uiteinden en de flanken van de carrosserie. Daarmee kan je toch al de drempels en stoepranden in de stad te lijf gaan...

      Als een SUV-look niet je ding is, heeft de Jazz sinds januari 2023 ook een nieuwe Advance Sport-uitvoering – die opnieuw niet gratis is. Zoals zijn naam aangeeft, ziet deze versie er wat sportiever uit, met een speciale voorbumper, een honingraatgrille en glanzend zwarte spiegelkappen. Aan boord krijgt deze versie ook zetels bekleed met een combinatie van zwart synthetisch suède en grijs nepleer. Ook krijg je een nieuw stuurwiel met gele stiksels.

      Een rommeltje

      De eerste indruk die je krijgt als je vooraan instapt in de Jazz, is dat de aankleding nogal rommelig is. Het digitale instrumentendisplay achter het stuur staat bomvol moeilijk afleesbare informatie, terwijl de bedieningselementen een beetje overal zitten verspreid over de middenconsole en het stuur. Maar na een beetje gewenning vind je je weg er wel in terug, en kan je appreciëren dat Honda heeft gekozen voor echte knoppen voor de airco en de radio. Het centrale scherm is vrij klein vergeleken met de cinemadisplays van tegenwoordig (‘slechts’ 9 inch), maar zijn resolutie is zeer scherp. Er zijn ook 4 USB-poorten te vinden, net als een bedrade Android Auto-verbinding en draadloze Apple CarPlay.



      Magische achterbank

      Eenmaal gewend aan de licht wanordelijke sfeer die heerst aan boord, beginnen we het interieur steeds meer te waarderen. Het kleine tweespakige stuurwiel ligt gemakkelijk in de hand en is licht in bediening, er zitten zowat overal opbergruimtes en de grote voorruit, samen met de fijne A-stijlen, biedt een panoramisch zicht over de weg. De zetels zijn ook comfortabel en de zitruimte achterin is best indrukwekkend, gezien het formaat van de Jazz.

      De koffer is niet gigantisch, maar de achterbank zit wel slim in elkaar: je kan hem natuurlijk gewoon neerklappen, maar ook... de zitkussens omhoogklappen, zoals bij een cinemazetel. Daarmee kan je hoge voorwerpen vervoeren (bijvoorbeeld grote planten), of de hond op de vloer laten liggen. Een ingenieus systeem, en Honda overdrijft (bijna) niet door ze de ‘Magic Seats’ te noemen.

      Een hybride of niets

      Geen benzine en nog minder diesel te vinden in het gamma van de Jazz, je kan enkel kiezen voor een ‘zelfladende’ hybride aandrijflijn op basis van een benzinemotor. Dat betekent dat de batterij niet aan een stopcontact of laadpaal kan worden opgeladen, de stroom komt van de benzinemotor (1.5 van 107 pk/131 Nm) en van de recuperatie van remenergie. De batterij voedt dan weer de elektromotor (122 pk/253 Nm) die het grootste deel van de tijd de voorwielen aandrijft, met de lineariteit van een enkele reductie. 

      In de stad rij je heel vaak elektrisch, en dus in stilte, zonder schokken. Maar op grotere banen of onder hevige acceleratie doet de hybride aandrijflijn de benzinemotor wat te hard werken, waardoor de Jazz minder aangenaam klinkt... Over de wegligging hebben we echtern iets te klagen, die is steeds zuiver en efficiënt. Ook het ophangingscomfort verdient een pluim. Merk tenslotte op dat de ‘Advance Sport’ ook een verstevigde ophanging krijgt, wat voor een iets dynamischer weggedrag moet zorgen in de bochten, maar wat ook voor wat minder comfort zorgt.

      Prijs Honda Jazz hybride

      De kleine Jazz wordt enkel aangeboden als hybride en is niet goedkoop. De prijzen beginnen bij 28.390 euro en klimmen tot 30.680 euro voor de Advance Sport, of zelfs tot 31.330 euro voor de Crosstar met SUV-look. De uitrusting is gelukkig vrij compleet, zelfs bij de instapversie. Bovendien zijn de zelfladende hybride SUV’s van de concurrentie meestal nog een stukje duurder (al zijn ze ook wat groter): denk maar aan de Nissan Juke 1.6 Hybrid, de Renault Captur E-Tech Hybrid, de Suzuki Vitara 1.5 Hybrid of de Toyota Yaris Cross Hybrid. Maar als je hem vergelijkt met andere hybride stadswagens (Renault Clio E-Tech Hybrid, Mazda 2 Hybrid, Toyota Yaris Hybrid), is de Jazz duurder. En hoe zit het met de restwaarde? Volgens ons zou de Jazz zijn waarde goed moeten behouden, dankzij zijn slimme ontwerp en de goede reputatie van het merk qua betrouwbaarheid.

      Qua brandstofkosten zal de Jazz hoe dan ook geen gat in je portefeuille slaan. Tijdens onze test wisten we een verbruik te halen van 3,7 l/100 km in de stad (bij rustig rijden) en 6,2 l/100 km op de snelweg. Een gemiddelde van 5 l/100 km is dus zeker doenbaar.

      Ons verdict

      Hoewel hij niet veel mensen lokt met zijn looks, verleidt de kleine Honda Jazz wel in gebruik. Het is een praktische en ruime stadswagen voor zijn formaat, die net zo aangenaam is om mee te leven als om mee te rijden. En dankzij zijn hybride motorisatie is hij ook zuinig, terwijl hij kan vertrouwen op een ijzersterke betrouwbaarheid. Je kan er dus jaren op vertrouwen, maar daarvoor moet je ook betalen...

      Advertentie
      Advertentie
      Advertentie