Wim Bervoets

15 APR 2019

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Volvo V60

Op zoek naar een nieuwe auto maar weet je niet waar te beginnen? Dan helpen wij je op weg bij het kiezen van de juiste motor en de juiste versie. Vandaag bekijken we Volvo’s populaire break, de V60.

Koetswerk

Wie de V60 kent, weet dat die er uiteraard alleen als break is. De berlineversie heet opnieuw S60 en komt later bij ons op de markt. Goed om weten is dat de huidige V60 een stukje groter is dan zijn voorganger, en volgens Volvo zelf beter geproportioneerd dan de grote V90. 20190415054734volvo01.jpeg Toch is deze V60 met een lengte van 4,76 meter een opgeschoten jongen. Dat is goed nieuws voor de kofferruimte: met 529 liter (1.441 liter met de achterbank neer) laat hij zijn Duitse premiumconcurrenten achter zich. Premium, jawel, want dat is het segment waarin deze V60 tegenwoordig wil uitkomen.

Nog goed om weten tot slot: de V60 is er ook als verhoogde en avontuurlijk aangeklede Cross Country. Die heeft een hogere bodemvrijheid, standaard vierwielaandrijving en een hogere vanafprijs: € 46.450, tegenover € 42.850 voor dezelfde basismotor in de ‘gewone’ V60, de D3 AWD.

20190415054734volvo04.jpeg

Motor

De sedanversie, de S60, doet het dan wel zonder dieselmotoren, bij de V60 zijn die nog steeds op het appel. De break heeft op dit moment drie benzinemotoren, twee diesels en een hybride. Alle motoren zijn 2.0 viercilinders.

De T4 (€ 39.900) is de benzine-instapper en is 190 pk sterk. De T5 (€ 44.850) heeft 250 pk en is er met voor- of vierwielaandrijving (€ 2.450 extra). De T6 (€ 50.900) is ten slotte altijd vierwielaangedreven en 310 pk sterk.

De laagste catalogusprijs van de V60 is voorzien voor de D3-instapdiesel (€ 35.750). Die is 150 pk sterk en eventueel ook beschikbaar met vierwielaandrijving (€ 42.850). De D4 (€ 41.600) is de krachtigste diesel. Ook hij is verkrijgbaar in een vierwielaangedreven versie (€ 46.350).

Ten slotte is er nog de plug-inhybride T8, die een benzinemotor combineert met een elektromotor en een gecombineerd vermogen voorlegt van 390 pk. Hij heeft een catalogusprijs van € 62.600. Binnenkort volgt er nog een T6 Twin Engine.

De Volvo V60 is een fleetspeler kilometervreter bij uitstek, en wordt dus wellicht vaak gekozen met een dieselmotor. De D3-instapdiesel drukt de vanafprijs enigszins maar zet eerder bescheiden prestaties neer. Dat doet de D4 beter, terwijl hij gelijkaardige verbruiks- en uitstootcijfers voorlegt. Kies je benzine? Dan is de T4 al ruim voldoende. Wie de financiële investering aankan en voldoende kan laden, is uiteraard ook prima gebaat met de T8 Twin Engine.

Versnellingsbak

Volvo biedt op de benzinemotoren en hybride V60 alleen de Geartronic-achttrapsautomaat aan, die bij een rustige rijstijl prima werkt maar wat vergeetachtig reageert als het tempo wat meer de hoogte ingaat. De dieselmotoren zijn standaard voorzien van een manuele versnellingsbak, maar ook hier kun je kiezen voor de automaat. Neem je vierwielaandrijving, dan komt die altijd met de Geartronic-versnellingsbak. Kies je een diesel, dan is de manuele bak een te overwegen keuze: hij doet perfect wat je van hem vraagt en bespaart je € 2.300.

20190415054732volvo03.jpeg

Uitrusting

Standaard is de Volvo V60 al behoorlijk correct uitgerust. Zeker op vlak van veiligheid: hij beschikt onder meer over rijstrookhulp, vermoeidheidsherkenning en verkeersbordherkenning. Een automatische airco met twee zones, regensensor, cruise control, digitaal instrumentenpaneel en led-koplampen horen ook tot de standaarduitrusting.

De uitvoering Momentum kost € 2.350 bovenop de D3 en € 1.850 bovenop de T4. Ze is standaard op de D3 AWD, D4, T5 en T6. Momentum voegt onder meer een mooiere aankleding toe, een uitgebreidere audio-installatie en parkeersensoren achteraan. Momentum Pro doet er nog navigatie, Apple CarPlay en Android Auto en een elektrische kofferklep bovenop. Reken op een meerprijs bovenop Momentum van € 1.900.

De topuitvoering Inscription is de standaarduitvoering van de T8, en kost € 7.900 bovenop de basisprijs van de D3. Voor de T4 betaal je € 6.600 extra bovenop de basisprijs, de D3 AWD en D4 € 5.550, en de T5 en T6 € 4.750. Inscription omvat bovenop Momentum Pro nog lederen zetels, een elektrische chauffeurszetel, uitgebreidere verstelmogelijkheden voor de zetels, en een luxueuzere aankleding.

R-Design is tot slot de sportieve aankleding voor de V60. Reken hier op een meerprijs van € 8.100 bovenop de basisprijs van de D3, € 6.800 bovenop de T4, € 5.750 bovenop de D3 AWD en D4, € 4.950 bovenop de T5 en T6, en € 200 bovenop de T8.

Wij zouden kiezen voor de Momentum Pro-uitvoering, die onder meer standaard navigatie omvat, en die aanvullen met enkele pakketten. Metaalkleur rekenen we sowieso mee (€ 900). Het Park Assist Pack (€ 620) omvat parkeersensoren vooraan en een achteruitrijcamera, Intellisafe Pro (€ 1.700) omvat een dodehoekwaarschuwing, adaptieve cruisecontrol en semi-autonome rijhulp op de snelweg. Het Winter Pack (€ 400) voegt verwarmbare voorzetels toe. Bij de afzonderlijke opties kiezen we nog voor digitale radio (€ 340). Goed om weten is dat je een Volvo V60 behoorlijk luxueus kunt aankleden, maar dat naar goede premiumgewoonte de totaalfactuur stevig aantikt.

20190415054731volvo02.jpeg

Onze keuze

V60 D4 6M Momentum Pro, met metaalkleur, Park Assist Pack, Intellisafe Pro Pack, Winter Pack en digitale radio: € 47.460

Tweedehands? Bekijk ook onze Volvo V60-zoekertjes

Advertentie
Advertentie
Advertentie