Sébastien Vanhouche

29 DEC 2023

Test: Mercedes GLA, goeie kleine SUV

De tweede generatie van de GLA kreeg een facelift. Slaagt Mercedes erin om zijn compacte SUV verder te verbeteren? Het antwoord zou je kunnen verrassen...

Advertentie
Advertentie

Sterke punten

    Mindere punten

      Net zoals de A-Klasse, de B-Klasse, de CLA en de GLB, kreeg ook de tweede generatie van de Mercedes GLA onlangs een bescheiden facelift halverwege zijn carrière. Waarom bescheiden? Omdat je behalve een licht hertekende bumper, een nieuwe grille, nieuwe velgen en een aangepaste lichtsignatuur niet echt kan zeggen dat de compacte SUV wezenlijk veranderd is. En dat geldt niet alleen voor het 4,41 lange, 1,83 meter brede en 1,62 meter hoge koetswerk, maar ook voor het interieur.

      Is de Mercedes GLA minder praktisch in 2023? 

      Eens binnenin vallen de verbeteringen voor het 2023-model immers nog beperkter uit. Als je al kan spreken van verbeteringen… Net als in de A-Klasse, B-Klasse, CLA en GLB zijn immers zo goed als alle fysieke knoppen verdwenen van de middenconsole om plaats te maken voor een soort van opbergruimte. Die is amper breed genoeg voor een smartphone, maar de afmetingen zijn te beperkt om hem er plat in te leggen. De knoppen weerszijden van het stuur geven voortaan enkel haptische feedback en zijn dus minder precies en makkelijk te gebruiken als voordien. 

      Je krijgt daarentegen wel standaard een centraal scherm met een afmeting van 10,25 duim, voorzien van de nieuwste generatie van het uitstekende MBUX-systeem. Dat is bijzonder makkelijk in het gebruik, ook al zijn er geen draai- of duwknoppen of een touchpad op de middenconsole. Het is zeer reactief en ook voorzien van draadloze Android Auto en Apple Carplay. Het instrumentencluster is dan weer 7 of 10,5 duim groot, afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau. Gelukkig heeft Mercedes nog geen afscheid genomen van de fysieke knoppen voor de bediening van de klimaatcontrole. Oef! De rest van het interieur is goed afgewerkt en grotendeels bekleed met kwalitatieve materialen, al vind je hier en daar ook een aantal blinkende zwarte plastic panelen die snel krassen. Al bij al zit je niet slecht in deze gefacelifte GLA, zowel voor- als achteraan.

      Degelijke interieurruimte, maar niet zonder compromissen

      Ondanks zijn lengte van 4,41 meter beschikt de GLA over een meer dan correcte wielbasis van 2,73 meter. Een voordeel voor de passagiers op de tweede zetelrij. Zij krijgen immers heel wat ruimte voor hun knieën of hun hoofd, en met de optionele verschuifbare achterbank waarvan de rugleuning instelbaar is, kunnen ze ook comfortabel plaats nemen. Jammer genoeg zorgt dit overaanbod aan ruimte voor de inzittenden voor een beperktere laadruimte in de Duitse SUV. De koffer is slechts 427 liter groot, of 1.422 liter met de achterbank neergeklapt. En het wordt nog erger in de plug-in hybride uitvoering, die een volume tussen de 385 en 1.385 liter biedt.


      Benzine, diesel of plug-in hybride 

      De GLA wordt getrakteerd op verschillende viercilinderblokken die benzine of diesel slikken, en ook bijgestaan kunnen worden door elektrokracht. De instapper bij de benzinemotoren is de 180, die al een respectabele 110 kW (150 pk) en 230 Nm koppel levert. Hogerop vinden we de 200 met 130 kW (177 pk) en 270 Nm, de 220 4Matic met 150 kW (204 pk) en 300 Nm, of nog de 250 4Matic met 175 kW (238 pk) en 350 Nm. Al die benzinemotoren krijgen een 48 V milde hybridekuur in de vorm van een kleine elektromotor die een vermogen levert van 10 kW (14 pk), ook bij de AMG 35 die voortaan 320 pk en 400 Nm sterk is. Jammer dat de AMG 45 S voorlopig uit de catalogus verdwenen is. Bij de dieselmotoren opent de 180 d het aanbod met zijn 85 kW (116 pk) en 280 Nm koppel, gevolgd door de 200 d met 110 kW (150 pk) en 320 Nm, en tenslotte de 220 d 4Matic met 140 kW (190 pk) en 400 Nm. 

      De GLA kan ook besteld worden met een 11,5 kWh batterij die in de 250e een nieuwe 80 kW (109 pk) sterke elektromotor van stroom voorziet. Dat zorgt ervoor dat deze plug-in hybride variant beschikt over een gecombineerd totaalvermogen van 160 kW (218 pk) en een koppel van 450 Nm, en ook een elektrisch rijbereik van de 53 tot 60 km. Als de batterij plat is, kost het aan een 22 kW laadpaal 25 minuten om deze PHEV terug volledig op te laden. Vergeet ook niet dat er sinds 2021 een 100 % elektrische variant van de GLA verkrijgbaar is die EQA gedoopt werd. 


      Een goed compromis tussen comfort en dynamiek

      Dankzij zijn compacte afmetingen is de Mercedes GLA wendbaar en makkelijk te besturen, vooral in de stad. Zowel de geluidsdemping als de demping van de ophanging zijn goed, al mocht de ophanging wat ons betreft nog iets soepeler. Al ligt dat waarschijnlijk eerder aan de 20 duim grote velgen van het AMG-pack waarmee ons testexemplaar uitgerust was. Wat de rijdynamiek betreft: die wordt helaas wat gefnuikt door een versnellingsbak die reactiviteit mist wanneer je het gaspedaal wat dieper intrapt, en een voortrein die te weinig feedback geeft. Maar al bij al is deze GLA een aangename compacte SUV met een goed compromis tussen comfort en dynamiek.

      Hoeveel kost de Mercedes GLA?

      De prijzen starten vanaf € 41.745 voor de 180 in ‘Essential Line’-uitvoering. De goedkoopste diesel, de 180 d, kost minstens €44.891 als ‘Business Line’. Voor de plug-in hybride 250e wil Mercedes dan weer minimaal € 55.055. Bovenaan het gamma staat de Mercedes-AMG GLA 35 4Matic te blinken met een prijskaartje van minstens € 66.429. Uiteraard krijg je voor die prijzen niet de minste optie, en er zijn er veel om uit te kiezen, zij het wat minder dan vroeger het geval was bij het merk met de ster. Maar het grote probleem van de GLA is dat de veel ruimere en toch nauwelijks grotere GLB amper € 1.573 meer kost...


      Ons verdict

      De tweede generatie van de Mercedes GLA is een compacte en polyvalente premium SUV met genoeg ruimte achterin en een rijgedrag dat tegelijkertijd dynamisch en comfortabel genoeg is. En dat blijft zo na de facelift, al maakt die hem verbazend genoeg niet noodzakelijk interessanter. Zijn koffervolume is nog steeds beperkt in vergelijking met zijn directe concurrenten, en zijn versnellingsbak mist nog steeds reactiviteit, terwijl er zo goed als geen fysieke knoppen meer zijn om het infotainmentsysteem te bedienen. Maar het grootste probleem van de GLA is de veel ruimere en toch nauwelijks grotere GLB, die nauwelijks duurder is.

      Advertentie
      Advertentie
      Advertentie