MG heeft op Goodwood, waar het merk hoofdsponsor was, zijn 100e verjaardag gevierd. Niet enkel door ons voor het eerst te laten kennismaken met zijn elektrische roadster Cyberster, waarvan er ook een prototype van de coupéversie GTS werd getoond. Maar het merk stelde er ook de nieuwe generatie van zijn SUV HS voor als plug-inhybride EHS. We overlopen de 7 belangrijkste cijfers van het model.

1. + 5 cm

De nieuwe generatie MG EHS is 5 cm gegroeid. De totale lengte van de Brits-Chinese SUV bedraagt daarmee 4,67 m. Met andere woorden: hij neemt nog iets meer voorsprong qua formaat ten opzichte van de andere sterkhouders in het plug-inhybride SUV-segment, met name de Volkswagen Tiguan (4,54 m), de Peugeot 3008 (4,54 m) of nog de Toyota RAV4 (4,60 m). De EHS kreeg met zijn transformatie ook een meer elegante vorm, met een iets lager dak (- 2,2 cm) en bredere schouders (+ 1,6 cm). Voor de volledigheid noteren we nog dat de wielbasis ook iets is gegroeid (+ 2,2 cm) om de binnenruimte nog wat groter te maken, vooral voor de passagiers achterin.

2. 441 liter

Het koffervolume is echter niet meegegroeid. Integendeel: hij is zelfs iets kleiner geworden, met 441 liter ten opzichte van 448 liter in de vorige generatie. Dat is ook iets minder dan de referenties van het segment, die we hierboven hebben opgenoemd, ondanks hun meer compacte formaat. Als plug-inhybride behoudt de nieuwe Volkswagen Tiguan eHybrid namelijk nog een laadruimte van 490 liter, ondanks zijn 13 cm kortere koetswerk.

3. 103 km WLTP

Wat zijn elektrische autonomie betreft, moet de nieuwe MG EHS Plug-in Hybrid zich echter nergens voor schamen. Op dit vlak zet hij een grote stap vooruit, van 52 km in de vorige versie tot maar liefst 103 km WLTP in deze nieuwe generatie. Dat heeft hij onder meer te danken aan zijn grotere batterijcapaciteit, met nu 21,4 kWh ten opzichte van 16,6 kWh voordien. Tegelijkertijd is de benzinetank van de EHS 2024 nu 55 liter groot, tegenover slechts 37 liter bij zijn voorganger. Daarmee haalt de MG EHS Plug-in Hybrid 2024 een officiële totale autonomie van... 1.000 km.

4. 339 pk

Het totale vermogen van zijn hybride aandrijflijn gaat er ook al gevoelig op vooruit. Wanneer de 1,5 liter-turbobenzine van 142 pk en de elektromotor van 154 kW (209 pk) nu optimaal samenwerken, neemt het maximaal beschikbare vermogen onder je rechtervoet toe tot maar liefst 339 pk. Ter vergelijking: de vorige generatie moest zich tevreden stellen met 258 pk, vooral door zijn minder krachtige elektromotor.

5. 6,9 seconden

Deze extra cavalerie maakt de EHS 2024 echter niet al te explosief op papier. De sprint naar 100 km/u neemt namelijk 6,9 seconden in beslag, exact even lang als zijn voorganger. Maar de vorige generatie was dan ook compacter en lichter.

6. 2 x 12,3 inch

De MG EHS 2024 heeft een moderner dashboard gekregen dan de vorige generatie, met een combinatie van twee grote schermen van 12,3 inch. Het centrale scherm neemt het infotainment op zich en geeft toegang tot geconnecteerde diensten zoals het weer, realtime verkeersinformatie of muziekstreaming via Amazon Music. En natuurlijk is er Android Auto- en Apple CarPlay-connectiviteit aanwezig. Het tweede scherm zit voor de bestuurder en is in twee thema's (licht of donker) en drie verschillende weergaves (navigatie, digitale tellers of rijhulpsystemen) in te stellen.

7. 11/2024

MG lanceert de nieuwe generatie van zijn SUV EHS Plug-in Hybrid officieel in Europa in november 2024. De prijzen kennen we nog niet, maar ze zouden dichtbij die van de vorige generatie moeten liggen, die momenteel vanaf 35.885 euro wordt verkocht in België als Comfort, of voor 38.885 euro als Luxury. In ieder geval zouden de prijzen geen impact moeten hebben van de verhoogde invoerheffingen die Europa toepast op in China geproduceerde wagens. Die extra douanetarieven zijn namelijk enkel bedoeld voor volledig elektrische wagens, en dus niet voor plug-inhybrides.