Arnaud Henckaerts

10 FEB 2023

Ook Maybach aan de stekker

De plug-in hybride Mercedes-Maybach S 580 e verbruikt officieel 0,8 l/100 km en is de stilste model van het merk tot nu toe.

De wereld verandert. Terwijl er onder de kap van de absolute top in de luxelimousines vroeger niet genoeg cilinders en paarden konden zitten, is het voor autobouwers vandaag zaak om ook de ecologische kant van hun topmodellen in de verf te zetten. Denk maar aan de elektrische BMW i7 en de Rolls-Royce Spectre. Mercedes-Maybach pakt dan weer uit met zijn allereerste plug-in hybride model.

Bekend recept

Op technisch vlak zijn er geen geheimen: de Mercedes-Maybach S 580 e herneemt gewoon het recept van de Mercedes S-Klasse die als basis dient voor het summum van luxe binnen de groep. Dat betekent dat dit de eerste Maybach wordt met een zescilinder (behalve dan de China-only S480), namelijk een 367 pk sterke 3 liter zes-in lijn. Hij krijgt het gezelschap van een 150 pk sterke elektromotor die het totaalvermogen een boost geeft tot 510 pk en 750 Nm koppel, goed voor een 0 naar 100-sprint in 5,1 seconden.

Officieel verbruikt het geheel 0,8 tot 1 liter per 100 km volgens de WLTP-cyclus, met een bijhorende CO2-uitstoot vanaf 18 g/km. Een belangrijker cijfer is echter het volledige elektrische rijbereik. Mercedes-Maybach belooft daar tot 100 km voor de batterij met een bruikbare capaciteit van 28.6 kWh, zowat het formaat dat je terugvindt in een elektrische stadswagen. Laden kan aan 11kW of 60 kW DC in optie.

Dit jaar ook elektrisch

Ook ‘milieubewuste’ Maybach-kopers baden nog steeds in luxe. Nog iets meer dan in de versies met verbrandingsmotor zelfs, want deze S 580 e is nog stiller dan zijn broertjes zonder stekker. En het wordt nog stiller, want Maybach-baas Daniel Lescow heeft al laten weten dat er dit jaar nog een eerste volledig model van het merk komt. En dat wordt ongetwijfeld een luxueuze variant van de EQS of EQS SUV, waarvan Maybach in 2021 al een concept toonde.


?

Advertentie
Advertentie
Advertentie