Sébastien Vanhouche

25 JAN 2024

Porsche Macan: hier is (eindelijk) de elektrische versie

De tweede generatie Porsche Macan is beschikbaar in twee volledig elektrische varianten met tot 470 kw (639 pk) en 1.130 Nm, of 613 km autonomie.

Na talloze teasers heeft Porsche eindelijk officieel het doek van de tweede generatie Macan gehaald. Een SUV die, 10 jaar na de lancering van de eerste generatie, volledig elektrisch is geworden! De nieuwe Macan is 5 cm gegroeid ten opzichte van zijn voorganger en meet daarmee 4,78 m lang, 1,94 m breed, 1,62 m hoog en rust op een wielbasis van 2,89 m. De Duitse SUV is strakker en gestroomlijnder dan ooit en heeft voortaan dubbele koplampen vooraan, waarbij de lichtsignatuur gescheiden is van zijn optionele LED-matrixkoplampen.



Meer ruimte en schermen voor de Porsche Macan EV

Zijn interieur had Porsche ons al eerder getoond. Daar zien we een dashboard dat quasi identiek is aan dat van de nieuwe Cayenne en Panamera. Het bestaat uit een gebogen digitaal instrumentarium van 12,6 inch, een centraal aanraakscherm van 10,9 inch en kan nog worden aangevuld met een optioneel derde scherm van 10,9 inch voor de passagier. Als kers op de taart is er nog een head-up display met augmented reality-functie. Hoewel hij maar een beetje groter is dan de vorige Macan, heeft deze nieuwe elektrische generatie wel een 136 liter grotere koffer gekregen! Je krijgt er 540 tot 1.348 liter in kwijt, terwijl er nog een tweede ruimte van 84 liter onder de motorkap schuilgaat.



Tot 470 kW (639 pk) en 1.130 Nm, of 613 km autonomie

Het tweede volledig elektrische model van Porsche krijgt ook nog eens twee versies met twee motoren: de Macan 4 en de Macan Turbo. Die eerste is 300 kW (408 pk) sterk en kan in 5,2 seconden van 0 naar 100 km/u optrekken, voor een topsnelheid van 220 km/u. De Macan Turbo kan dan weer rekenen op 470 kW (639 pk) en 1.130 Nm koppel, waarmee hij de sprint van 0-100 km/u in amper 3,3 seconden slecht, met een topsnelheid van 260 km/u!

Beide versies krijgen dezelfde batterij van 100 kWh, waarvan 95 kWh daadwerkelijk bruikbaar. Dat levert een autonomie van 613 km op in het geval van de Macan 4, tegenover een maximum van 591 km voor de Macan Turbo. Tenslotte kunnen beide varianten, dankzij de nieuwe Premium Platform Electric-architectuur (PPE) op 800 volt, genieten van een maximaal laadvermogen van 270 kW, om in slechts 21 minuten van 10 tot 80% te kunnen bijladen.

Hightech

De nieuwe Macan is niet enkel elektrisch, hij zit ook boordevol spitstechnologie. Zo heeft hij actieve aerodynamica die bestaat uit een automatisch uitklapbare achtervleugel, flappen in de luchthappers vooraan en een vlakke laadvloer met beweegbare elementen. De tweede generatie van de Duitse SUV kan ook worden uitgerust met tweekleps luchtvering, een vergrendelbaar achterdifferentieel en zelfs meesturende achterwielen tot een hoek van 5 graden!



De nieuwe nieuwe Macan zal in de loop van de tweede helft van het jaar aan de eerste klanten worden geleverd. De Belgische vanafprijzen zijn dan weer vastgelegd op 88.100 euro voor de Macan 4 en 120.700 euro voor de Macan Turbo.

Advertentie
Advertentie
Advertentie