Sébastien Vanhouche

2 DEC 2023

Test: Smart #1, vrolijke kleine premium elektrische SUV

De Smart #1 overtuigt meer met zijn technologie en zijn design dan met zijn grootte. Heeft hij het in zich om zijn stempel te drukken op de elektrische SUV-markt?

Advertentie
Advertentie

Sterke punten

    Mindere punten

      Smart is terug en heeft grote plannen. Geen ministadswagens meer die overal geparkeerd kunnen worden, of toch voorlopig niet meer, want de constructeur keert terug naar de spotlights met een elektrische SUV, de #1. Hij wordt gebouwd in China en is een technische tweelingbroer van de Volvo EX30 en de Zeekr X, met een lengte van 4,27 m, een breedte van 1,82 m en een hoogte van 1,64 m. Nog steeds niet al te groot, dus. Hij ziet er in elk geval aantrekkelijk en dynamisch uit, met zijn brede lichtstrook voor en achter, zijn bijzondere velgen en zijn min of meer verborgen leuke details. Sympathiek!



      Vrolijke look voor de Smart #1

      Ook aan boord is er een aantrekkelijke indeling met een bijzondere look te vinden. Het afgeronde dashboard wordt gedomineerd door een groot centraal aanraakscherm van 12,8 inch. Het draait op een speels infotainmentsysteem met kleine vosjes, dat snel reageert en vrij gemakkelijk is in gebruik. Sommige knoppen zouden echter wat groter mogen zijn, en de bediening van de temperatuur aan boord wordt niet permanent getoond op het scherm. Die verdwijnt bijvoorbeeld wanneer je Apple CarPlay of Android Auto opzet, wat in beide gevallen trouwens draadloos kan.

      Een tweede scherm van 9,2 inch met een minimalistische look vervangt de traditionele tellers, terwijl een head-up display van 10 inch het digitale aanbod aan boord vervolledigt. Voor de rest is er ondanks de hoge middenconsole voldoende opbergruimte, met de materialen en afwerking van een premiummodel, of toch bijna. Er zijn helaas nog enkele harde plastics te vinden, vooral aan de zijkanten van de middenconsole.

      Niet te groot of te klein

      De Smart #1 rust op een wielbasis van 2,75 m. Dat lijkt vandaag de dag niet erg groot, maar het schept toch voldoende ruimte voor de passagiers achterin. Naast een kleine opbergruimte onder de motorkap is de koffer van de Chinees-Duitse SUV 313 tot 979 liter groot wanneer je de achterbank neerklapt. Opnieuw niet enorm, maar wel groot genoeg voor een kleine SUV als de #1.



      Pro+, Premium en Brabus

      Momenteel zijn er drie uitvoeringen te bestellen van de #1 op de site van Smart. De instapversie Pro+ is uitgerust met een enkele elektromotor van 200 kW (272 pk) en 343 Nm op de achteras. Daarmee legt het model de 0-100 km/u af in 6,7 seconden, met een topsnelheid van 180 km/u. Zijn batterij van 66 kWh (waarvan 62 kWh bruikbaar) geeft hem een WLTP-actieradius van 420 km. De Premium-versie is technisch identiek aan de Pro+, met als uitzondering een warmtepomp die het rijbereik doet toenemen tot 440 km. Tenslotte is er nog de Brabus-versie bovenaan het gamma, met zijn twee elektromotoren voor een totaal van 315 kW (428 pk) en 584 Nm, waarmee de 0-100 km/u nog maar 3,9 seconden duurt. Die heeft nog steeds dezelfde batterij en biedt tot 400 km autonomie. Alle Smarts #1 beschikken over een maximale laadsnelheid van 150 kW, waarmee je van 10 tot 80% batterijniveau kan laden in 30 min, met daarnaast een boordlader van 22 kW om de batterij in 3 uur volledig te kunnen opladen.

      Achter het stuur van onze #1 Premium hebben we helaas nooit dergelijke afstanden kunnen halen met een volle batterij. In de praktijk haalden we namelijk een gemiddelde van 20,2 kWh/100 km, waarmee je eerder een rijbereik van 300 km bekomt. Ter verdediging van het kleine autootje: de temperaturen tijdens onze test waren verre van zacht, en we hebben meer dan de helft van de tijd op de snelweg doorgebracht. Al bij al is het dus geen slechte score. En de Smart deed het niet alleen goed op het gebied van efficiëntie.

      Homogeen rijgedrag

      De Smart #1 kan een zeer zuiver weggedrag voorleggen. Ondanks zijn gewicht van 1,8 ton blijft de koets vrij goed onder controle in de bochten, met een redelijk precies stuur, voldoende krachtige remmen en je merkt ook dat het een achterwielaandrijver is. Bij dynamischer rijden blinkt hij nergens in uit, maar stelt hij ook niet teleur. En hetzelfde geldt aan een rustiger tempo. Toegegeven, de demping is ietwat droog, maar dat compenseert hij met een goede geluidsisolatie voor het interieur. Kortom, we hebben onze tijd achter het stuur niet beklaagd. Alles wat de Smart #1 doet, doet hij vrij goed. Enkel het eenpedaalrijden heeft ons een beetje teleurgesteld. Het regeneratief remmen vertraagt goed, maar reageert niet direct wanneer je je voet van het gas haalt. Het is dus even wennen om deze manier van rijden te kunnen gebruiken.

      Prijs Smart #1

      De Smart #1 heeft momenteel een vanafprijs in België van 41.495 euro als Pro+. Om van de warmtepomp en enkele extra opties van de Premium-versie te kunnen genieten, moet je minstens 43.995 euro overmaken. De sportieve Brabus is dan weer te krijgen vanaf 47.995 euro. Een Pulse-versie met twee motoren en 400 km rijbereik en een Pro-versie met een LFP-batterij van 49 kWh en een rijbereik van 310 km worden binnenkort aan het gamma toegevoegd. Die krijgen een vanafprijs van respectievelijk 45.495 euro en 36.495 euro, waarmee de Smart #1 nog dat beetje interessanter wordt.



      Ons verdict

      De Smart #1 is een vrolijke en sympathieke kleine elektrische premium-SUV. Hoewel hij niet uitblinkt qua comfort, rijbereik of rijdynamiek, zijn zijn prestaties wel consistent en meer dan vlot genoeg. Hij overtuigt echter met zijn eigenzinnig uiterlijk, zijn knappe technologie aan boord en een weloverwogen prijskaartje.

      Advertentie
      Advertentie
      Advertentie