François Piette

2 MEI 2017

Vergeten model: Ford Escort RS Cosworth

Met zijn hypergespierde wielkasten en karikaturale achtervleugel lijkt hij weggelopen uit een tuningmeeting. Maar onder het opgeblazen uiterlijk schuilt er in deze Escort RS Cosworth een van de meest efficiënte auto’s uit zijn tijd.

In 1992 presenteerde Ford zijn Escort RS Cosworth. Het minste wat je kon zeggen, is dat hij brak met zijn prestigieuze verleden: na twee generaties met achterwielaandrijving en een model met voorwielaandrijving schakelde de Escort RS over op vierwielaandrijving. Die was bijzonder uitgekiend en gaf de voorkeur aan de achterwielen, met 66% van het vermogen dat naar achteren werd gestuurd.

Meer dan 220 pk

Onder de motorkap was het eveneens feest: de 1.6 van de vorige versie werd ingeruild voor een tweeliter turbo. Die viercilinder-in-lijn werd herwerkt door Cosworth. De legendarische motortuner leverde geen half werk, met een turbo en aangepaste injectie.

Het vermogen was indrukwekkend voor die tijd: 220 pk (daarna 227 in 1994). Combineer dat met de vierwielaandrijving en je krijgt geweldige prestaties: een topsnelheid van ongeveer 230 km/u en 0-100 km/u in 6 seconden. De prestigieuze GT’s van toen konden maar beter uitkijken.

Vandaag

Dit is een racebeest. Hij is betrouwbaar, maar het betekent wel dat het onderhoud de nauwkeurigheid vereist van een GT en niet die van een gezinswagen. Alles moet elke 5.000 kilometer worden nagekeken, de distributieriem moet elke 40.000 kilometer worden vervangen. Die prijs betaal je voor een van de meest geweldige compacte berlines uit de jaren 90.

Reken voor een onderhoud op € 400 tot € 500 als er iets moet worden vervangen. De waarde van de Escort RS neemt toe, met prijzen tussen € 18.000 en € 50.000. Het merendeel van de exemplaren kost ongeveer € 30.000. Op zoek? Veel succes, want tussen 1992 en 1996 werden er slechts 7.145 exemplaren geproduceerd.
Advertentie
Advertentie
Advertentie