Volkswagen kondigde de komst van ChatGPT in zijn nieuwste modellen vol trots aan op de CES 2024-beurs in Las Vegas afgelopen januari, waar het een nog gecamoufleerd prototype van de Golf 8.5 GTI voorstelde met het nieuwste infotainmentsysteem aan boord. Intussen is echter duidelijk dat élk recent model van het merk met het MIB4-infotainmentsysteem kan genieten van deze technologie: ID.3, ID.4, ID.5, ID.7, ID. Buzz en ook de nieuwe Tiguan en Passat. Maar wat houdt het precies in?

Advertentie
Advertentie

De problemen met MIB3

Laten we eerst eens kijken naar welke fysieke en ergonomische veranderingen MIB4 met zich heeft meegebracht. Bij de introductie van het MIB3-systeem op de Golf 8 en de ID.3 kwam er heel wat kritiek op de software van de modellen. De ID.3 moest zelfs uitgesteld worden om de problemen te verhelpen. En ook na de lancering was niet iedereen tevreden met de ergonomie, denk maar aan de aanraakgevoelige sliders voor de temperatuur en het volume die niet verlicht waren.

Sindsdien zijn er al heel wat updates geweest, maar MIB4 hoopt een definitieve oplossing te bieden dankzij een stabielere software, een logischere indeling van de menustructuur en de mogelijkheid om snelkoppelingen te programmeren voor je favoriete functies. En we hebben het getest: het werkt echt logischer en sneller, waardoor je minder lang afgeleid bent van de weg als je iets wil instellen of opzoeken. Als kers op de taart zijn er nu weer meer echte knoppen én geven de sliders licht in het donker. 

Lokaal of niet?

De grootste evolutie merk je dus niet wanneer je het scherm aanraakt, maar wel wanneer je de stemassistent gebruikt. Dankzij een samenwerking met Cerence, dat infotainmenttechnologie levert aan bijna alle grote autoconstructeurs, kan IDA, de stemassistent van Volkswagen, naadloos samenwerken met ChatGPT via Cerence Chat Pro. Het proces verloopt via een stappenplan: eerst kijkt de boordcomputer of er lokaal een instelling moet veranderd worden, een navigatiebestemming ingegeven moet worden of als je bijvoorbeeld een contactpersoon wil bellen. Die mogelijkheden zijn ook uitgebreid ten opzichte van de vorige generatie van de stemassistent.

Onbeperkte mogelijkheden

Kan de vraag niet beantwoord worden door de auto zelf, dan wordt hij anoniem doorgestuurd naar ChatGPT, dat toegang heeft tot online databases en zelfs tot Wikipedia om een antwoord te bieden op je vraag. Heeft de kunstmatige intelligentie gevonden wat je wil weten, dan wordt het antwoord gewoon voorgelezen door de stem van IDA. 

In theorie zou je dus bijna alles moeten kunnen vragen, van “Wat is er gebeurd in het nieuws vandaag?” tot “Wie won de Slag bij Hastings?” Maar ook meer diepgravende toepassingen zoals een nieuw inzicht krijgen tot een logisch probleem of een verhaaltje verzinnen behoren tot de mogelijkheden. Enkel medische en juridische vragen zouden we nog niet direct toevertrouwen aan de ChatGPT-stemassistent...

Ook naar andere merken


Natuurlijk is Volkswagen niet de enige die deze populaire AI-toepassing aan boord van zijn wagens wil krijgen. Concerngenoot Skoda maakt natuurlijk gebruik van hetzelfde infotainmentsysteem en brengt dezelfde functionaliteit naar zijn stemassistent ‘Laura’. Maar ook Stellantis (met name DS en Peugeot), General Motors en Mercedes hebben al aangekondigd ChatGPT naar hun modellen te brengen. En zo wordt het infotainmentsysteem van een auto getransformeerd van een simpel scherm voor de GPS en de radio tot een interactieve computer met alle kennis van de wereld aan boord...