Arnaud Henckaerts

9 FEB 2022

Volvo gaat aluminium koetswerken gieten

De Chinees-Zweedse autobouwer is op jacht naar overtollig CO2 bij de productie van zijn auto’s. Gegoten aluminium koetswerkdelen kunnen daarbij helpen.

Tegen 2030 wil Volvo een volledig elektrisch gamma, maar het bedrijf wil die auto’s ook CO2-neutraal produceren en herbekijkt daarom zijn hele aankoop- en productieproces. Leder verdwijnt en voor zijn batterijen klopt het aan bij Northvolt, dat samen met Volvo hernieuwbare bronnen zal inzetten om die energiedragers te maken. Maar de grootste vernieuwing komt van de ‘Mega Casting’ techniek, die het bedrijf zal toepassen in zijn fabriek in Torslanda, waar vanaf 2025 een nieuwe generatie elektrische Volvo’s van de band moet rollen.

Mega Casting? 

Normaal gezien wordt een autokoetswerk gemaakt van verschillende in staalplaat geperste en vervolgens samen gelaste onderdelen. Dat is materiaal- en arbeidsintensief, en met een niet geringe impact op CO2-vlak. Volvo gaat nu volledige stukken van het koetswerk gieten in één stuk, in aluminium. Het merk begint met enkel de achterste vloerplaat van elektrische auto’s in aluminium te gieten, wat moet zorgen voor een gewichtsbesparing van 15%. Tesla past het principe al toe voor zijn Model Y, met aluminium uit België.


De auto zal daardoor uit veel minder puzzelstukken bestaan, Volvo heeft het over een verhouding van 1 tegen 100, en er zal veel minder laswerk nodig zijn. Gevolg: minder complexiteit, minder materiaalverlies (bij gelaste stalen koetswerkdelen gaat er tot 50% materiaal verloren) en minder CO2. De productie wordt ook flexibeler, met een eenvoudigere assemblagelijn en de mogelijkheid om nieuwe ontwikkelingen sneller in productie te laten gaan. Ook het aluminium zelf wordt trouwens duurzamer: Volvo koopt enkel nog aluminium van leveranciers die een uitstoot van 4 kg CO2 per kg aluminium garanderen.


Advertentie
Advertentie
Advertentie