20210428075850mg1.jpg

1.      Van F naar TF: lange carrière

Als we ook rekening houden met de TF (in 2002 op de markt gekomen), die een bijgewerkte en verbeterde F was, dan heeft de kleine MG een opmerkelijk lange carrière gehad: van 1995 tot 2005, of zelfs tot 2011 als we ook de in China geassembleerde modellen nog meetellen.

2.      F of TF?

De TF is duurder dan de F, maar ook de betere keuze: de stijfheid is groter en de ophanging schrapt het Hydragas-systeem waarvan het peil regelmatig moet worden aangepast. Investeer (tot 8.500 euro) in een model in perfecte staat en waarvan het onderhoud is opgevolgd.

3.      Welke motor?

Alle MGF’s hebben een Rover-motor van 1,6 of 1,8 liter, met vermogens van 115 tot 160 pk. Onze keuze? De basisversie van de 1.8 in de F en de 1.8 van 135 pk in de TF. Vermijd de automaat, want die vlakt de sensaties te veel uit.

20210428075851mg3.jpg

4.      Koppakking

Dit is hét zwakke punt van het model, dat vaak nog extra afziet in de handen van onvoorzichtige gebruikers. Let erop dat er geen “mayonaise” (mengeling van olie en water) op de oliepeilstok hangt of in het expansievat zit. Controleer ook of er geen koelvloeistof lekt.

5.      Andere problemen?

Roest is een klassiek probleem: controleer alles. Een goed onderhouden motor houdt het meer dan 300.000 kilometer vol. Aan de ophanging kunnen – buiten de Hydragas waar we al over spraken – de bussen, lagers en gewrichtslagers slijten. Ze moeten dan vervangen worden. De distributieriem tot slot moet om de 5 jaar worden vernieuwd.
20210428075851mg2.jpg

Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: