1. Heerlijk rijplezier, op één detail na

De modellen waren licht en wogen minder dan een ton. Op die manier verschaften ze een heerlijk rijplezier. Met de zithouding net boven de grond, het geroffel van de driecilinder dat af en toe wordt onderbroken door het gesis van de turbo en de duivelse wendbaarheid dankzij de centraal ingeplante kleine motor bereikt de bestuurder een soort automobiel nirwana… op één detail na: de verplichte gerobotiseerde versnellingsbak onderbreekt het rijden met zijn slome reacties.

2. Welke motor?

De keuze van het koetswerk (coupé of roadster) is in de eerste plaats een kwestie van persoonlijke voorkeur (en budget, want de coupé is duurder), maar over de motorversie denk je beter goed na. De kleine motor van 700 cc was er in drie vermogensversies: 61, 82 en 101 pk. Onze favoriet is de middelste, die heel homogeen uit de hoek komt.

3. Ongebruikelijk onderhoud

De bereikbaarheid van de motor is uiteraard niet vanzelfsprekend, genoeg om sommige sleutelaars te doen terugdeinzen. Goed om weten: de motor heeft 6 bougies, die niet het eeuwige leven hebben. Een oliewissel moet je doen via… afzuiging, maar je kan een oliewisseldop aanpassen.

4. Bugs en afwerking

Vandaag zijn deze Smarts bijna 20 jaar oud en kunnen ze wat elektrische of elektronische bugs beginnen vertonen. Manueel schakelen wordt onmogelijk, de afstandsbediening krijgt kuren, het dak werkt niet meer… Controleer alles goed voor je koopt. De afwerking is ook niet het sterkste punt van deze modellen, met een kap die niet altijd in even goede staat verkeert en een stoelbekleding die de tand des tijds maar moeilijk doorstaat.

5. Hoeveel?

Prijzen beginnen bij minder dan 4.000 euro voor een Smart Roadster en gaan tot meer dan 12.000 euro voor een zeldzame Brabus-versie. Halverwege, zo rond de 7.000 euro, vind je mooie roadsters van 82 pk. Een coupé is een 15 procent meer waard.

Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: