Op 9 november is het zover, dan wordt de Volvo EX90, de elektrische opvolger van de XC90, officieel voorgesteld. En dus geeft Volvo af en toe al stukjes informatie vrij, bijvoorbeeld dat de SUV de eerste auto van het merk wordt die uitgerust is met een bi-directioneel laden. Hij kan met andere woorden je huis van stroom voorzien, of een deel van zijn batterijcapaciteit inzetten om het stroomnet te ontlasten. En dat kan je geld opleveren.

Het zonnetje in huis

Vooral in combinatie met zonnepanelen kan de functie handig zijn. Je laadt je Volvo EX90 op wanneer de zon schijnt, maar wanneer je panelen geen stroom produceren, zorgt een speciale wallbox ervoor dat je de opgeslagen kWh’s kan gebruiken om je huis van stroom te voorzien, zonder dat je daarvoor dure elektriciteit van het net moet halen. De EX90 wordt op die manier een soort rijdende powerbank voor je huis, die je trouwens ook kan gebruiken om onderweg toestellen van stroom te voorzien of bijvoorbeeld je elektrische fiets te laden.

Wanneer het capaciteitstarief ingevoerd wordt, en je dus meer zal moeten betalen als er hoge pieken in je elektriciteitsverbruik zitten, kan de EX90 ook dienst doen om die pieken op te vangen en dus minder te betalen. Daarmee draagt het systeem bij aan het stabiliseren van het net. Je kan ook stroom van het net halen wanneer die goedkoop is, en terug op het net zetten wanneer de vraag naar kWh’s groter en de prijs dus hoger is. Alles wordt beheerd via een app en een platform. Wel opletten met eventuele efficiëntieverliezen bij het laden/ontladen.

Geduld...

Er is bij veel auto’s sprake van bi-directioneel laden, maar in de praktijk laat dat nog op zich wachten. Bij de VW ID. Buzz is de functie bijvoorbeeld niet van bij de lancering beschikbaar. Ook Volvo zegt dat het bekijkt op welke markten het systeem interessant en dus beschikbaar zal zijn. Maar de hardware om de functie eventueel achteraf te activeren, wordt sowieso ingebouwd.