De BMW X1 heeft veel te bieden. Verkrijgbaar als benzine-, diesel-, plug-inhybride en zelfs als volledig elektrische versie, is hij ongelooflijk veelzijdig. Hij is zelfs de bestverkochte auto in België in 2024! Maar met een instapprijs van 39.150 euro is het geen goedkope keuze. Welke alternatieven zijn er als je je wilt onderscheiden, maar toch van vergelijkbare kwaliteiten wilt genieten als deze Beierse SUV?

Advertentie
Advertentie

1. Het elektrische alternatief: de Kia EV3

Ben je geïnteresseerd in een alternatief voor de BMW iX1? Kijk dan zeker eens naar de nieuwe Kia EV3. Hoewel hij 20 cm compacter is dan de Beierse SUV, biedt deze Zuid-Koreaan een vergelijkbare, zo niet betere, binnenruimte en een kofferinhoud van 460 liter, plus een kleine frunk van 20 liter, wat samen 480 liter oplevert. Dat is slechts 10 liter minder dan de BMW iX3.

Qua rijbereik doet de Kia EV3 het opvallend goed: tot 436 km in de Standard Range-versie en zelfs 602 km in de Long Range-variant! Ter vergelijking: de BMW iX1 xDrive30 haalt maximaal 439 km, terwijl de eDrive20-motor slechts een bereik van 474 km biedt. Bovendien is de Kia EV3 met een vanafprijs van 36.890 euro ook nog eens 13.260 euro goedkoper dan de Duitse SUV.

Advertentie
Advertentie

2. Geen echte SUV, maar wel uniek: de Audi A3 Allstreet

Wil je je onderscheiden door geen SUV te kiezen, maar toch een auto met een avontuurlijke uitstraling? Dan is de Audi A3 Allstreet een uitstekende keuze! Met 3 cm extra bodemvrijheid ten opzichte van andere A3-modellen is deze verhoogde variant beschikbaar als benzine, diesel en nu ook als krachtige plug-inhybride.

De 25,7 kWh-batterij van de hybride variant biedt een volledig elektrisch rijbereik van 139 km. Dat is meer dan 50 km verder dan de BMW X1 xDrive25e en xDrive30e. Toch is de Allstreet minder ruim dan de X1. Met 15 cm minder lengte en een kofferinhoud die 160 tot 210 liter kleiner is, moet je hier wat inleveren op praktisch gemak.

3. Het hybride alternatief: de Renault Austral

Heb je geen zin in opladen en batterijen? Dan biedt Renault met de Austral een aantrekkelijke zelfladende hybride SUV. Ondanks zijn 200 pk, een lengte van 4,51 m, een hoogte van 1,62 m en een breedte van 1,84 m is hij verrassend zuinig: een WLTP-verbruik van slechts 4,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van amper 102 g/km. De Renault Austral blinkt ook uit in afwerking, rijcomfort en een uitstekend infotainmentsysteem dat ontwikkeld is in samenwerking met Google.

Advertentie
Advertentie

4. Het stijlvolle alternatief: de Cupra Terramar

Vindt je de BMW X1 niet opvallend genoeg? Neem dan een kijkje bij Cupra, dat onlangs de nieuwe Terramar presenteerde. Met zijn dynamische design springt hij direct in het oog. Deze SUV is 2 cm langer dan de X1, biedt vergelijkbare binnenruimte en zelfs exact dezelfde kofferinhoud.

De motorisaties variëren van benzine tot plug-inhybride met vermogens van 110 kW (150 pk) tot 200 kW (272 pk). Dankzij een netto batterijcapaciteit van 19,7 kWh (bruto 25,8 kWh) kan de Terramar tot 120 km volledig elektrisch rijden. Wil je nog meer karakter en ben je bereid wat ruimte op te offeren? Dan is de Cupra Formentor wellicht een betere keuze. Hij is beschikbaar met dezelfde motorisaties, maar heeft een lagere instapprijs.

Advertentie
Advertentie

5. Het premium alternatief: Volvo XC40 en EX40

Blijf je liever bij een premiummerk? Dan gaat onze voorkeur uit naar de Volvo XC40/EX40, in plaats van de verouderde Audi Q3 of de dure Mercedes GLA/EQA en GLB/EQB. Een van de grootste troeven van deze Volvo’s is hun infotainmentsysteem, ontwikkeld in samenwerking met Google. Het gebruiksgemak van het centrale scherm doet denken aan dat van een smartphone. Maar dat is niet alles: de Volvo XC40 en EX40 zijn ook deels lokaal geproduceerd. Ze behoren tot de laatste auto's die nog in België worden gebouwd, een eer die binnenkort verdwijnt met de sluiting van Audi Brussels in februari 2025