Hyundai presenteert eindelijk een tegenhanger van de indrukwekkende Kia EV9, in de vorm van de gloednieuwe Ioniq 9, die zijn debuut maakt op de LA Auto Show. En het mag gezegd worden: zijn opvallende stijl zal niemand onberoerd laten.
De Hyundai Ioniq 9 is sterk geïnspireerd op het Seven-concept uit 2021, met een opvallend en uniek design. Net als de Ioniq 5 en Ioniq 6 beschikt hij over pixelachtige lichtsignaturen, zowel aan de voor- als achterzijde. De achterlichten lopen zelfs volledig rondom de kofferklep. Interessant detail: de auto heeft geen antenne of haaienvin meer. Hyundai heeft de functies hiervan slim verdeeld over de voorruit, het dashboard en de achterruit, waardoor deze grote SUV van 5,06 m lang, 1,98 m breed en 1,79 m hoog een bijzonder slanke uitstraling krijgt.
Flexibel interieur
Binnenin heeft de Hyundai Ioniq 9 een strak dashboard met twee gebogen schermen van elk 12 inch. Gelukkig zijn er nog steeds aparte fysieke knoppen aanwezig voor de belangrijkste functies van de airconditioning en multimedia. Een opvallende innovatie is de nieuwe verschuifbare middenconsole, die 19 cm kan bewegen. Deze biedt niet alleen tot 18,2 liter aan opbergruimte, maar maakt het ook makkelijker voor de inzittenden, zowel voor- als achterin, om comfortabel plaats te nemen.
Ruimte in overvloed
Met een wielbasis van 3,13 m biedt de Hyundai Ioniq 9, net als de EV9, een interieurconfiguratie met 6 of 7 zitplaatsen. Optioneel kunnen zelfs draaibare stoelen worden toegevoegd, net zoals bij zijn neef van Kia. Aan ruimte is er dus geen gebrek: het koffervolume bedraagt 620 liter met alle stoelen rechtop en 1.323 liter in een 5-zitsopstelling. Daarbovenop komt nog een voorste bagageruimte van 88 liter voor de achterwielaangedreven versie, of 52 liter voor de vierwielaangedreven varianten.
2 motoren van 160 kW (218 pk) en 350 Nm voor de krachtigste variant
Bij de lancering van de Ioniq 9 biedt Hyundai drie verschillende aandrijflijnen aan: Long Range RWD, Long Range AWD en Performance AWD. De Long Range RWD heeft één elektromotor op de achteras met een vermogen van 160 kW (218 pk) en een koppel van 350 Nm, waarmee hij van 0 naar 100 km/u accelereert in 9,4 seconden. De Long Range AWD voegt een extra elektromotor van 70 kW (95 pk) en 255 Nm toe aan de vooras, wat zorgt voor vierwielaandrijving en een een snellere sprint van 0-100 km/u in 6,7 seconden. De krachtigste variant, de Performance AWD, beschikt over twee elektromotoren van elk 160 kW en 350 Nm, waardoor hij slechts 5,2 seconden nodig heeft om 100 km/u te bereiken.
Tot 620 km rijbereik en 350 kW laadsnelheid
Alle versies van de Ioniq 9 maken gebruik van dezelfde enorme batterij van 110,3 kWh. Deze batterij biedt een maximaal rijbereik van 620 km in de Long Range RWD-versie. En net als de Kia EV9 staat de Ioniq 9 op de 800 V-variant van het E-GMP-platform, waarmee hij ultrasnel kan opladen. Met een laadvermogen tot 350 kW kan de batterij in theorie in slechts 24 minuten van 10 naar 80 procent bijgeladen worden.
Wanneer en tegen welke prijs in Europa?
Het blijft voorlopig onduidelijk wat de Hyundai Ioniq 9 in Europa zal kosten, en meer specifiek in België. De volledig elektrische SUV met 7 zitplaatsen wordt eerst gelanceerd in Zuid-Korea en de Verenigde Staten in de eerste helft van 2025. Pas daarna wordt hij verwacht op de Europese markt.