Yeelen Möller

22 NOV 2024

Test: BMW 5 Touring PHEV, plug‑inhybride zonder compromis

De BMW 5 Reeks Touring is er niet enkel met verbrandingsmotor of als volledig elektrische i5 Touring, maar ook als plug-inhybride 530e of 550e. Een stekkerhybride die alles goed doet… op één belangrijk detail na.

"Een groot elektrisch rijbereik, veel comfort, een grote koffer, … De BMW 5 Reeks Touring PHEV kan alles, behalve snel opladen!"

Deze G60/G61-generatie van de BMW 5 Reeks is zonder twijfel de meest veelzijdige ooit. Je kan hem krijgen met vier soorten motorisaties: benzine, diesel, volledig elektrisch en plug-inhybride, met bij elk type ook nog eens verschillende varianten om uit te kiezen. Vandaag hebben we het over de stekkerhybrides 530e en 550e Touring. Ook de nieuwe M5 (Touring) is tegenwoordig een plug-inhybride, maar die verdient zijn eigen artikel. Kan BMW een vuist maken tegenover Mercedes en zijn E-Klasse Break PHEV met meer dan 100 km elektrisch rijbereik?

Advertentie
Advertentie

Design

Aan de buitenkant is het quasi onmogelijk om de BMW 530e of 550e Touring te onderscheiden van om het even welke andere 5 Reeks Touring. De uitlaatpijpen zitten verborgen achter de bumper, dus als er geen badge op de koffer zit die het aandrijftype verklapt, moet je al letten op de aanwezigheid van zowel een tankklep (rechts achteraan) als een laadklep (links vooraan). 

Dat gezegd zijnde, vinden we de nieuwe 5 Reeks Touring een knappe verschijning. Zijn forse afmetingen (5,06 op 1,90 op 1,52 meter!) vallen minder op in breakvorm. Zeker in het geval van ons testmodel, in het knappe Tansanitblau (een Individual-kleur van meer dan 2.500 euro…), met de grote, eveneens optionele 21-inch velgen (2.660 euro!) en het M-sportpakket om de strakke look af te maken. 

We zien er een moderne interpretatie in van de E60/E61 5 Reeks naar de hand van Chris Bangle, die bij zijn lancering zo polariserend was… en vandaag het toonbeeld lijkt van ingetogenheid. Zelfs de lichtgevende grille vinden we wel iets hebben! Eén minpuntje: de apart openende achterruit, nochtans een kenmerk van de breaks van BMW, is verdwenen met deze generatie.

Beleving

De interieurs van de nieuwste BMW’s zijn een beetje eenheidsworst geworden: het grote Curved Display van 12,3 inch (de tellers) en 14,9 inch (het infotainmentscherm) is standaard en kan optioneel aangevuld worden met een head-up display. Een passagiersscherm vind je echter niet terug, zoals tegen een meerprijs wel te vinden is in de Audi A6 e-tron Avant en Mercedes E-Klasse Break. Wat niet wil zeggen dat BMW het interieur niet heeft gedigitaliseerd: de bediening van de ventilatieroosters, lichten, het stoelgeheugen en de klimatisatie achteraan, alles verloopt via schermen of kleine touchpads. Echt fan zijn we niet, maar het heeft ons gelukkig ook niet gestoord tijdens onze testweek.

iDrive nu slechter dan vroeger

In tegenstelling tot de bediening van het iDrive-systeem op de middenconsole. Vrijwel alle echte knoppen zijn vervangen door capacitieve toetsen op een pianozwarte achtergrond, wat niet enkel vanaf de eerste aanraking voor vette vingers zorgt, maar door de trage reacties van het systeem ga je ook twijfelen of je wel juist hebt gedrukt. En zelfs dan is het systeem een pak minder intuïtief geworden dan in vorige generaties.

In plaats van ‘Sport’, ‘Comfort’ en ‘Eco Pro’ bestaan de rijmodi nu bijvoorbeeld uit 7 ‘My Modes’: ‘Personal’, ‘Sport’, ‘Efficient’, ‘Expressive’, ‘Relax ‘, ‘Digital Art’ en ‘Silent’. Die moet je ook nog eens via het aanraakscherm kiezen en het selectiescherm verdwijnt niet nadat je hebt gekozen! Meer afleiding, meer frustratie en minder gebruiksgemak. Het feit dat je je gegevens moet doorspelen aan BMW om een account te maken in de auto, omdat hij anders werkelijk niets onthoudt van je instellingen (radio, temperatuur, …), vinden we ook geen goede zaak.

Even grote koffer als elke andere 5 Reeks Touring

Maar het is niet allemaal kommer en kwel aan boord van de BMW 5 Reeks Touring PHEV. De binnenruimte is uitstekend, met zowel voor- als achteraan een comfortabele zitruimte voor volwassenen. De achterbank voelde zelfs bijzonder zacht aan voor onze billen, alleen jammer dat er geen verstelmogelijkheden zijn. Nog beter nieuws: ondanks de grote batterij is de koffer exact even groot als in elke andere 5 Reeks Touring: 570 tot 1.700 liter, met een grote opening en een volledig vlakke laadvloer, en zelfs nog een dubbele bodem om de laadkabels te verstoppen. Een groot voordeel ten opzichte van de Mercedes E-Klasse Break PHEV, die nog steeds een grote bult in de koffer heeft.

 

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Over de grote batterij gesproken: met een netto capaciteit van 19,4 kWh (bruto: 22,1 kWh) belooft die een volledig elektrisch rijbereik van 82 tot 98 km in de BMW 5 Reeks Touring PHEV. Dat is iets minder dan zijn rivaal van bij Mercedes, maar nog steeds meer dan voldoende range voor de gemiddelde dagelijkse verplaatsingen. 

530e met 4, of 550e met 6 cilinders

De elektromotor zit in de 8-trapsautomaat verwerkt en levert in de 530e al 184 pk, samen met de 2 liter-viercilinder turbobenzine van 140 kW/190 pk kom je daarmee aan een gecombineerd vermogen van 299 pk en 450 Nm koppel. Volledig elektrisch haal je een topsnelheid van 140 km/u, als beide krachtbronnen het beste van zichzelf geven kan je in 6,4 seconden naar 100 km/u sprinten en een topsnelheid halen van 220 km/u. De 550e xDrive heeft een iets sterkere e-motor (197 pk) en vooral een dikke zescilinder van 230 kW/313 pk onder de kap, goed voor een gecombineerd vermogen van 489 pk, 700 Nm koppel en een sprint van 0-100 km/u in 4,3 seconden! Hier is de top begrensd op 250 km/u.

Comfortabel rijbereik, traag opladen

98 km elektrisch rijden zat er niet in tijdens onze koude testweek, met temperaturen van 2 tot 10°C, maar zelfs in deze minder ideale omstandigheden was 75 tot 80 km op een volle batterij haalbaar op een gemengd parcours, met een groot stuk snelweg. In warmere omstandigheden zou je dus gerust nog eens 10 km verder moeten kunnen rijden. En zo’n comfortabel elektrisch rijbereik maakt het echt de moeite om een plug-inhybride op te laden. Is de batterij leeg, dan stijgt het benzineverbruik naar zo’n 7 l/100 km, waarmee je nog eens een dikke 800 km kan rijden dankzij de brandstoftank van 60 liter.

Alleen… duurt dat laden nogal lang in de BMW 5 Reeks Touring PHEV. De boordlader is namelijk van het eenfasige type, met een maximaal laadvermogen van 7,4 kW. Concurrenten hebben driefasige laders van 11 kW en kunnen soms zelfs snelladen met 50 kW of meer, zelfs bij de niet-premiummerken! Concreet betekent dit dat je dus minstens 3 uur moet wachten op een volle batterij aan een geschikte lader, of 6 uur aan de vaakst voorkomende 11 kW-laadpalen (waarvan de 530e en 550e dus maar 3,6 kW accepteert).

Kilometervreter

Gelukkig kan je na het wachten wel genieten van een aangename rijervaring aan boord van de BMW 5 Reeks Touring plug-inhybride. Verwacht ondanks zijn vlotte prestaties geen sportieveling, dit is vooral een comfortabele reiswagen - hij weegt dan ook 2,1 ton, zo’n 165 kilo meer dan de vorige generatie. De geluidsisolatie aan boord is top, je zit goed en de demping (met standaard luchtvering op de achteras) is uitstekend, zelfs met de giga-velgen van onze testwagen. Kilometers malen is kinderspel in deze reisbreak, met ook een geslaagde rijhulp die niet al te nerveus reageert (maar je voorkeuren moeten elke keer opnieuw via het centrale display worden ingesteld…). De gasrespons is echter niet zo snel in de elektrische modus. Je voelt dat de kracht door een transmissie moet gestuurd worden, met zelfs kleine schokjes bij de schakelmomenten.

Prijs

Prijs BMW 5 Reeks Touring PHEV 2024

Luxe, comfort en een Duitse premiumbadge kosten geld, en dat is bij de BMW 5 Reeks Touring plug-inhybride niet anders. De 530e Touring kost vanaf 72.050 euro, met xDrive-vierwielaandrijving is dat 74.900 euro. De 550e xDrive Touring heb je pas vanaf 88.250 euro zonder opties. En die opties kosten geld: ons testexemplaar, een ‘bescheiden’ 530e zonder xDrive, klokte af op een dikke 92.000 euro! Maar het kan nog erger, want de Mercedes E-Klasse Break PHEV kost minstens 76.230 euro. De Audi A6 Avant TFSI e is er vanaf 74.260 euro, maar wordt binnenkort vervangen, terwijl zelfs de Volvo V90 pas begint bij 72.620 euro. De 5 Reeks is in de basis dus zelfs de ‘goedkoopste’ van zijn segment…

 

Verdict

Over de fundamenten van de BMW 5 Reeks Touring plug-inhybride hebben we niets te klagen: hij rijdt goed, is erg comfortabel en ruim, en zelfs zijn uiterlijk vinden we geslaagd in de juiste uitvoering. Hij laat enkel steken vallen met zijn verwarrende ergonomie aan boord en zijn trage laadsnelheid, vooral dat laatste doet de concurrentie veel beter. De 5 Reeks slaat dan weer terug met een koffer die geen liter kleiner is ten opzichte van een klassieke brandstofversie, en dat is ook wel wat waard!

Ontdek meer inzichten
BMW Arrow-icon
Advertentie
Advertentie