Deze G60/G61-generatie van de BMW 5 Reeks is zonder twijfel de meest veelzijdige ooit. Je kan hem krijgen met vier soorten motorisaties: benzine, diesel, volledig elektrisch en plug-inhybride, met bij elk type ook nog eens verschillende varianten om uit te kiezen. Vandaag hebben we het over de stekkerhybrides 530e en 550e Touring. Ook de nieuwe M5 (Touring) is tegenwoordig een plug-inhybride, maar die verdient zijn eigen artikel. Kan BMW een vuist maken tegenover Mercedes en zijn E-Klasse Break PHEV met meer dan 100 km elektrisch rijbereik?
Design BMW 5 Serie
Aan de buitenkant is het quasi onmogelijk om de BMW 530e of 550e Touring te onderscheiden van om het even welke andere 5 Reeks Touring. De uitlaatpijpen zitten verborgen achter de bumper, dus als er geen badge op de koffer zit die het aandrijftype verklapt, moet je al letten op de aanwezigheid van zowel een tankklep (rechts achteraan) als een laadklep (links vooraan).
Dat gezegd zijnde, vinden we de nieuwe 5 Reeks Touring een knappe verschijning. Zijn forse afmetingen (5,06 op 1,90 op 1,52 meter!) vallen minder op in breakvorm. Zeker in het geval van ons testmodel, in het knappe Tansanitblau (een Individual-kleur van meer dan 2.500 euro…), met de grote, eveneens optionele 21-inch velgen (2.660 euro!) en het M-sportpakket om de strakke look af te maken.
We zien er een moderne interpretatie in van de E60/E61 5 Reeks naar de hand van Chris Bangle, die bij zijn lancering zo polariserend was… en vandaag het toonbeeld lijkt van ingetogenheid. Zelfs de lichtgevende grille vinden we wel iets hebben! Eén minpuntje: de apart openende achterruit, nochtans een kenmerk van de breaks van BMW, is verdwenen met deze generatie.
Beleving BMW 5 Serie
De interieurs van de nieuwste BMW’s zijn een beetje eenheidsworst geworden: het grote Curved Display van 12,3 inch (de tellers) en 14,9 inch (het infotainmentscherm) is standaard en kan optioneel aangevuld worden met een head-up display. Een passagiersscherm vind je echter niet terug, zoals tegen een meerprijs wel te vinden is in de Audi A6 e-tron Avant en Mercedes E-Klasse Break. Wat niet wil zeggen dat BMW het interieur niet heeft gedigitaliseerd: de bediening van de ventilatieroosters, lichten, het stoelgeheugen en de klimatisatie achteraan, alles verloopt via schermen of kleine touchpads. Echt fan zijn we niet, maar het heeft ons gelukkig ook niet gestoord tijdens onze testweek.
iDrive nu slechter dan vroeger
In tegenstelling tot de bediening van het iDrive-systeem op de middenconsole. Vrijwel alle echte knoppen zijn vervangen door capacitieve toetsen op een pianozwarte achtergrond, wat niet enkel vanaf de eerste aanraking voor vette vingers zorgt, maar door de trage reacties van het systeem ga je ook twijfelen of je wel juist hebt gedrukt. En zelfs dan is het systeem een pak minder intuïtief geworden dan in vorige generaties.
In plaats van ‘Sport’, ‘Comfort’ en ‘Eco Pro’ bestaan de rijmodi nu bijvoorbeeld uit 7 ‘My Modes’: ‘Personal’, ‘Sport’, ‘Efficient’, ‘Expressive’, ‘Relax ‘, ‘Digital Art’ en ‘Silent’. Die moet je ook nog eens via het aanraakscherm kiezen en het selectiescherm verdwijnt niet nadat je hebt gekozen! Meer afleiding, meer frustratie en minder gebruiksgemak. Het feit dat je je gegevens moet doorspelen aan BMW om een account te maken in de auto, omdat hij anders werkelijk niets onthoudt van je instellingen (radio, temperatuur, …), vinden we ook geen goede zaak.
Even grote koffer als elke andere 5 Reeks Touring
Maar het is niet allemaal kommer en kwel aan boord van de BMW 5 Reeks Touring PHEV. De binnenruimte is uitstekend, met zowel voor- als achteraan een comfortabele zitruimte voor volwassenen. De achterbank voelde zelfs bijzonder zacht aan voor onze billen, alleen jammer dat er geen verstelmogelijkheden zijn. Nog beter nieuws: ondanks de grote batterij is de koffer exact even groot als in elke andere 5 Reeks Touring: 570 tot 1.700 liter, met een grote opening en een volledig vlakke laadvloer, en zelfs nog een dubbele bodem om de laadkabels te verstoppen. Een groot voordeel ten opzichte van de Mercedes E-Klasse Break PHEV, die nog steeds een grote bult in de koffer heeft.