Tijdens de Los Angeles Auto Show heeft Kia officieel de terugkeer aangekondigd van de GT-variant van de onlangs vernieuwde EV6. Een ultrasportieve versie die tal van (zeer) geavanceerde technologieën deelt met zijn tweelingbroer uit Zuid-Korea!
Naast een vernieuwd design dat vrijwel identiek is aan dat van de andere recent opgefriste Kia EV6-versies, neemt de "nieuwe" GT-versie van deze Zuid-Koreaanse elektrische crossover ook een heleboel technologieën over van de revolutionaire Hyundai Ioniq 5 N. Net zoals bij de Hyundai kan de nieuwe Kia EV6 GT ook schakelmomenten simuleren en het geluid van een verbrandingsmotor nabootsen. Twee functies die misschien overkomen als gimmicks, maar die tijdens onze test enorm indruk maakten en zelfs voor een glimlach zorgden!
65 pk en 30 Nm extra vermogen
Voor 2025 krijgt de Kia EV6 GT een vermogensboost van 576 pk en 740 Nm naar 601 pk en 740 Nm. In de "GT"-modus stijgt dit zelfs naar 641 pk en 770 Nm! Een aanzienlijke toename van 65 pk en 30 Nm vergeleken met de vorige versie van de EV6 GT. Hoewel Kia de exacte prestaties van deze elektrische snelheidsduivel nog niet heeft onthuld, mogen we aannemen dat de sprint van 0 naar 100 km/u ongeveer 3,4 seconden zal duren en de topsnelheid rond de 260 km/u zal liggen, net zoals bij zijn Hyundai-tweelingbroer.
6,6 kWh extra voor een betere actieradius
Net als bij de andere "Long Range"-varianten krijgt de batterij van de EV6 GT 2025 een upgrade van 77,4 kWh naar 84 kWh. Hoewel Kia nog geen officiële WLTP-actieradius heeft bekendgemaakt, mogen we een vergelijkbare waarde verwachten als de 448 km van de Ioniq 5 N. Dit betekent een toename van ongeveer 20 tot 30 km in vergelijking met zijn voorganger. De EV6 GT blijft gebruikmaken van hetzelfde 800V E-GMP-platform, dat tot 350 kW kan laden en de batterij van 10 tot 80% oplaadt in minder dan 20 minuten.
Wanneer en voor welke prijs komt hij naar Europa?
Net als de Hyundai Ioniq 9 zal de nieuwe Kia EV6 GT eerst gelanceerd worden in Zuid-Korea en de Verenigde Staten in de eerste helft van 2025. Helaas zal het model pas daarna zijn weg vinden naar Europa... Wat de prijs betreft, is er nog niets bevestigd. Verwacht echter een startprijs boven de 72.990 euro van de vorige generatie en zelfs hoger dan de 77.999 euro van de Ioniq 5 N, aangezien de andere varianten van de Hyundai over het algemeen iets goedkoper zijn dan die van Kia.