Het is feest voor fans van de krachtige GT-modellen van Kia! Samen met de nieuwe EV6 GT heeft het Zuid-Koreaanse merk ook de GT-variant onthuld van zijn elektrische 7-zitter, de Kia EV9.

Advertentie
Advertentie

Om zich te onderscheiden van de meer bescheiden uitvoeringen van de indrukwekkende Kia EV9, beschikt de GT-versie over specifieke 21-inch velgen en felgroene remklauwen. Deze opvallende kleur is ook terug te vinden in het interieur, onder meer op de stoelen, het stuurwiel en de sfeerverlichting. Voor de rest is het een "klassieke" EV9. Al is "klassiek" wellicht niet het juiste woord voor deze elektrische SUV met 7 zitplaatsen… Door zijn ingetogen uiterlijk zou je hem zelfs als een "sleeper" kunnen beschouwen, maar de prestaties die hij verbergt zijn allesbehalve bescheiden!

Advertentie
Advertentie

90 kW (122 pk) extra voor een totaal van 368 kW (501 pk)!

Hoewel de Kia EV9 GT uiterlijk nauwelijks verschilt van zijn soortgenoten, is het een ander verhaal wat zijn aandrijflijn betreft. De SUV beschikt over een 160 kW (218 pk) sterke motor vooraan en een 270 kW (367 pk) sterke motor achteraan. Dit brengt het totaal op 368 kW (501 pk), een toename van 90 kW (122 pk) ten opzichte van de tot hier toe krachtigste EV9 GT Line. Dit vermogen stelt de EV9 GT in staat om in iets meer dan 4,3 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren. Daarmee is het de krachtigste 7-zitter ooit geproduceerd door Kia en een van de snelste modellen in zijn segment, ongeacht het type aandrijving.

 

Geavanceerde technologieën voor sportief rijgedrag

Om zijn sportieve karakter te versterken, heeft Kia de EV9 GT uitgerust met innovatieve technologieën. Hij is de enige EV9 met een elektronisch gestuurde ophanging en beschikt over dezelfde virtuele versnellingsbak (Virtual Gear Shift) en kunstmatige motorgeluiden als de nieuwe EV6 GT en Ioniq 5 N. Daarnaast heeft Kia de EV9 GT voorzien van een elektronisch gestuurd sperdifferentieel (e-LSD) om de dynamiek verder te optimaliseren.

Advertentie
Advertentie

Van 10 tot 80% opladen in minder dan 25 minuten

Wat ongewijzigd is gebleven ten opzichte van de andere EV9-modellen, is de 800V E-GMP-architectuur, die het mogelijk maakt om de batterij van 10 tot 80% op te laden in minder dan 25 minuten. Kia heeft nog geen officiële details vrijgegeven over de batterijcapaciteit van de EV9 GT, maar aangezien de laadsnelheid overeenkomt met die van de andere EV9-modellen, ligt het voor de hand dat hij eveneens is uitgerust met een batterij van 99,8 kWh.

Advertentie
Advertentie

Prijzen en lanceerdatum Kia EV9 GT

Kia heeft ook niets onthuld over de actieradius van de nieuwe EV9 GT. Deze zal waarschijnlijk niet meer dan 500 km bedragen, aangezien de minder krachtige tweemotorige versie van 90 kW (122 pk) een maximale actieradius van 505 km claimt. Hoewel de EV9 GT nu officieel is aangekondigd, zal hij pas in de tweede helft van 2025 op de markt verschijnen. De prijzen voor Europa en België worden pas kort voor de lancering bekendgemaakt.