1. Is de actieradius in de praktijk voldoende voor mijn behoeften?
Op enkele jaren tijd zijn elektrische wagens sterk geëvolueerd, en dan vooral op vlak van autonomie in de praktijk. Kijk je naar een tweedehandsmodel dat al wat ouder is, dan kan het zijn dat je te maken hebt met een model waarvan het officiële rijbereik nog in de oude 'NEDC'-norm wordt uitgedrukt. Een norm die een pak verder verwijderd staat van de werkelijkheid dan de huidige WLTP-norm. Laat je dus niet misleiden door de cijfers op papier. Maar aangezien het om een tweedehandswagen gaat die al even rondrijdt op onze wegen, is het slim om even op te zoeken op het internet wat de reële actieradius is volgens eigenaars van hetzelfde model. En kijk dan of die werkelijke autonomie, in de zomer en in de winter, aansluit bij jouw behoeften.
2. Is de batterij nog in goede staat?
De kilometerstand en de leeftijd van de wagen waren de twee belangrijkste criteria bij de aanschap van een tweedehandswagen met verbrandingsmotor, voor een elektrische tweedehandswagen is het eerder de 'gezondheidsindex' van de batterij die belangrijk is. Die wordt meestal afgekort als 'SoH', of 'State of Health' en geeft aan hoeveel procent van de batterij nog bruikbaar is ten opzichte van zijn oorspronkelijke capaciteit. Afhankelijk van het gebruik kan de batterij namelijk meer of minder versleten zijn. Twijfel je tussen twee gelijkaardige wagens, is het dus beter om een elektrische tweedehandswagen te kiezen met de hoogste SoH. Dat is dus niet per se het model met de meeste kilometers op de teller. Op dit moment is het echter nog niet altijd even gemakkelijk om de SoH te achterhalen. Car-Pass werkt aan een protocol om de SoH weer te geven op het officiële document dat bij elke tweedehandswagen in België moet zitten. In de tussentijd beginnen sommige spelers in de sector de SoH al vrijwillig te communiceren. Mercedes-Benz Certified vermeldt bijvoorbeeld de SoH tegenwoordig bij alle geëlektrificeerde tweedehandswagens die het aanbiedt.
3. Welke garantie zit er nog op de batterij?
Het is niet altijd even duidelijk, maar wagens die uitgerust zijn met een hoogspanningsbatterij hebben een 'dubbele garantie'. Dat wil zeggen dat, naast de klassieke garantie die de rest van de wagen dekt, er nog een aparte garantie is, specifiek voor de batterij. Het accupakket is dan ook het duurste onderdeel van een elektrische wagen. Ben je op zoek naar een elektrische tweedehandswagen, dan kan het dus interessant zijn om de verschillende garantiedekkingen met elkaar te vergelijken. Niet enkel de duur van de garantie (6, 7, 8 of zelfs 10 jaar) en het aantal kilometers (120.000, 160.000, 200.000 km of zelfs meer), maar ook de gegarandeerde capaciteit. De meeste constructeurs beloven een minimum van 70% van de oorspronkelijk bruikbare capaciteit. Maar in sommige gevallen wordt er ook 80% geboden, of daalt het naar 60%. Het is dus een goed idee om dit op voorhand te controleren bij een tweedehandswagen. Om het voorbeeld van Mercedes-Benz Certified opnieuw aan te halen: het volledige EQ-gamma van het merk wordt gedekt door een minimale garantie van 70% na 8 jaar of 160.000 km, of zelfs 10 jaar of 250.000 km op de EQE en EQS (berline en SUV).
4. Wat voor boordlader heeft het model?
Een ander detail waar je op moet letten wanneer je een elektrische tweedehandsauto koopt, en dat niet bestaat bij auto's met een verbrandingsmotor: welk type boordlader zit er in de auto? In sommige gevallen is de boordlader verbeterd geweest tijdens de levensduur van het model. Sommige elektrische wagens die nu over een driefasige lader beschikken, hadden enkel een monofasige lader aan boord zitten bij hun lancering. Het is dus een goed idee om na te gaan of de elektrische tweedehandswagen die je op het oog hebt, geschikt is voor de laadinstallatie die je thuis of in de buurt ter beschikking hebt. Zo voorkom je onaangename verrassingen wanneer je hem voor het eerst aansluit aan de lader of wallbox...
5. Welke elektrische 'apparatuur' heeft het model?
Dit advies geldt ook voor de andere uitrusting die een impact heeft op de elektrische mobiliteit. Zo controleer je bijvoorbeeld best of de tweedehandswagen die je overweegt, uitgerust is met een warmtepomp. Die kan optioneel geweest zijn of pas vanaf een bepaald modeljaar zijn aangeboden op het model dat je zou willen kopen. In de winter kan een warmtepomp echter een grote impact hebben op het behoud van de actieradius, door de lagere hoeveelheid stroom die hij nodig heeft om het interieur warm te houden. Let ook op welk type aansluiting er aanwezig is voor snelladen op gelijkstroom. In Europa is de CCS-aansluiting vaker aanwezig en dus gemakkelijker bruikbaar in geval van nood dan bijvoorbeeld de oude Japanse CHAdeMO-standaard.