Koetswerk

Kiezen voor de Citroën C3 Aircross is kiezen voor een speels getekende B-crossover met optioneel contrasterende kleuren en compacte afmetingen. Maar ondanks zijn lengte van 4,15 meter krijg je heel wat nuttige binnenruimte: standaard is de kofferruimte 410 liter groot. Kies je voor de uitvoering Shine of de speciale reeks Rip Curl, dan is de achterbank standaard verschuifbaar over een lengte van 15 centimeter en maak je 520 liter aan laadruimte vrij. De verschuifbare achterbank zit bij de uitvoering Feel in het optionele Family & Safe-pakket (€ 600). Klap je de achterbank neer, dan beschik je over 1.289 liter.

Motor

Het motoraanbod van de C3 Aircross bestaat uit drie benzine- en twee dieselmotoren. De instapbenzine is de atmosferische 1.2 PureTech-driecilinder van 82 pk (beschikbaar in de uitvoeringen Live en Feel). De PureTech-driecilinder is er als vertrouwde PSA-motor ook met turbo, met vermogens van 110 pk (Feel, Rip Curl en Shine) en 130 pk (alleen Shine). Het dieselaanbod bestaat uit de 1.5 BlueHDi, met 100 pk (Feel, Rip Curl en Shine) en 120 pk (ook hier alleen Shine).

De benzinemotoren maken in ons land het gros van de verkoop uit, en ook onze voorkeur gaat daarnaar uit. Het moeilijkste dilemma is tussen de 1.2 Puretech met 110 pk en de versie met 130 pk. Die laatste verbruikt iets meer (gemiddeld 5,2 l/100 km tegenover 4,8 l/100 km) en stoot iets meer CO2 uit (119 versus 109 g/km), maar is ruim een seconde sneller naar 100 km/u (10 versus 8,8 seconden) en kost qua catalogusprijs amper € 250 meer. Hij pikt ook iets vlotter op onderin de toeren.

Versnellingsbak

De Citroën C3 Aircross komt altijd met een handgeschakelde versnellingsbak, met vijf verzetten voor de 1.2 PureTech 82 en zes voor de andere motoren. Alleen de 1.2 PureTech 110 laat je kiezen tussen een manuele zesbak of de EAT6-automaat. Die doet zijn werk prima, maar levert je wel een iets hoger verbruik en tragere acceleratie op. Wij zouden het dus bij de manuele bak houden. De 1.5 BlueHDi van 120 pk is op zijn beurt alleen verkrijgbaar met de automatische zesbak.

Vierwielaandrijving heeft de C3 Aircross niet, wel kan je op de uitvoering Shine het Grip Control-systeem aanstippen (€ 550), dat samen met de afdaalhulp voor hellingen de tractiecontrole gebruikt om het vermogen op de wielen te beheren. Voor de meeste chauffeurs biedt het systeem echter weinig meerwaarde.

Uitrusting

De basisuitvoering Live (alleen 1.2 PureTech 82, € 16.155) is standaard op vlak van veiligheid al degelijk uitgerust, met een noodremhulp, cruise control, rijstrookhulp, verkeersbordherkenning, en vermoeidheidswaarschuwing. De uitvoering Feel (1.2 PureTech 82 en 110, 1.5 BlueHDi 110, vanaf € 17.755) doet wel beter, met onder meer een manuele airco en 7 duim groot touchscreen.

De eigenlijke topuitvoering is Shine (in combinatie met alle motorversies, vanaf € 19.955) en is standaard voorzien van parkeersensoren achteraan, automatische airco, navigatie, Apple CarPlay en Android Auto en de verschuifbare achterbank. Citroën heeft momenteel een speciale editie die Rip Curl heet, en die de uitrusting van de Shine-versie combineert met het Grip Control en een eigen aankleding, maar die wel iets duurder is (1.2 PureTech 82 en 110, 1.5 BlueHDi 100, vanaf € 20.045).

Het prijsverschil tussen de uitvoeringen Feel en Shine bedraagt gemiddeld € 2.200. Maar vink je bij de uitvoering Feel nog wat afzonderlijke opties en pakketten aan, dan kom je qua prijs in de buurt van de Shine, die deze zaken vaak standaard heeft. Kies je net zoals ons voor de 1.2 PureTech met 130 pk, dan heb je geen keuze: die is er alleen in Shine. Wij zouden dan nog enkele afzonderlijke opties toevoegen: de achteruitrijcamera met parkeersensoren vooraan (€ 300), zetelverwarming (€ 300), digitale radio (€ 150) en metaalkleur (€ 450).

Onze keuze

Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech 130 6M Shine, met metaalkleur, achteruitrijcamera, zetelverwarming en digitale radio: € 22.955

Tweedehands? Bekijk ook onze Citroën C3 Aircross-zoekertjes