Koetswerk
De Karoq is er in drie varianten: als gewone versie, als avontuurlijker aangeklede – maar prijzige – Karoq Scout (vanaf € 36.020) en als sportiever uitgedoste Karoq Sportline (€ 33.020). De gewone versie is het interessantst. Die is 4,38 meter lang, en daarmee past hij precies tussen zijn Duitse en Spaanse stalgenoot: de Volkswagen Tiguan (4,49 meter) en de Seat Ateca (4,36 meter). Kijk je richting premiumconcurrenten, dan zijn die allemaal net iets groter: de nieuwe Audi Q3 is net als de Tiguan 4,49 meter lang, de BMW X1 4,44 meter en de Volvo XC40 4,43 meter.
Maar de Karoq is wel een kofferruimtekampioen. Standaard is zijn koffer 521 liter groot, en 1.630 liter als je de achterbank neerklapt. Kies je voor het VarioFlex-systeem, met drie afzonderlijke zetels die je kunt verschuiven, neerklappen en verwijderen, dan is de koffer van de Karoq 588 liter groot, en 1.810 liter als je de achterzetels eruit haalt. Een optie die we aanbevelen en die je € 395 kost. Jammer genoeg is het systeem niet verkrijgbaar met de basismotor.
Motor
Skoda had iets meer tijd nodig om al zijn motoren volgens de nieuwe WLTP-normen gehomologeerd te krijgen, maar de Karoq is nu eindelijk opnieuw verkrijgbaar in vier motorversies. De basisbenzine is de 1.0 TSI, een 115 pk sterke driecilinder (vanaf € 25.880). Die alleen verkrijgbaar in de basisuitvoering Ambition. Zowel in Ambition als in de topuitvoering Style is er de 1.5 TSI van 150 pk (vanaf € 28.520).
Het dieselaanbod bestaat uit een 1.6 TDI van 115 pk (vanaf € 29.020) en de 2.0 TDI van 150 pk (vanaf € 31.520). Die laatste is de enige motor in het Karoq-gamma die eventueel combineerbaar is met vierwielaandrijving, en kost dan minstens € 33.020.
Die laatste versie is aan te raden voor wie zijn Karoq gebruikt om aanhangers te slepen. Veelrijders betalen misschien beter iets meer voor de 2.0 TDI: de 1.6 TDI is een motor die wat hol reageert onderin de toeren en het vooral van zijn koppelcurve moet hebben.
Maar de meeste Karoq-klanten zullen voor benzine kiezen, en daarom twijfelen tussen de 1.0 TSI en 1.5 TSI. Een moeilijke keuze: de driepitter is een enthousiaste maar niet echt snelle motor, die wel soepel reageert en probleemloos met het verkeer meekan. Bovendien is hij € 2.640 goedkoper dan de 1.5 TSI. Die laatste is alleen amper gulziger qua verbruik, zowel op papier als in de praktijk. Bovendien is de 1.5 TSI een aangename en vlotte motor. Trek je een paar keer per jaar met het gezin op vakantie, dan raden we die laatste aan. Maar met de 1.0 TSI maak je ook geen verkeerde keuze.
Versnellingsbak
De 1.0 TSI is alleen verkrijgbaar met een manuele zesbak. De 1.5 TSI en 1.6 TDI laten je de keuze tussen een manuele zesbak of de DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten, die € 1.500 meer kost. De 2.0 TDI met vierwielaandrijving is er alleen met manuele zesbak, de voorwielaangedreven versie heeft diezelfde zesbak, maar kan voor € 3.000 extra voorzien worden van een klassieke automaat met zeven verzetten.
De DSG-versnellingsbak vergroot het comfort in stads- en fileverkeer aanzienlijk, maar mist soms wat reactiesnelheid. Wij zouden zelf kiezen voor de manuele zesbak.
Uitrusting
De standaarduitvoering van de Skoda Karoq heet Ambition, en is al degelijk uitgerust. We noteren onder meer een cruise control, regen- en lichtsensor, noodremhulp, automatische koplampen, automatische airco, parkeersensoren achteraan en een digitale radio. Met een zaklamp en opbergnetten in de koffer en een ijskrabber in het tankklepje zijn er trouwens al heel wat van Skoda’s Simply Clever-gadgets aanwezig.
De topuitvoering heet Style, en kleedt de Karoq wat chiquer aan. Hij voegt onder meer nog een adaptieve snelheidsregelaar toe, handenvrij starten, led-koplampen, parkeersensoren vooraan een achteruitrijcamera en zetelverwarming toe. Het prijsverschil tussen de twee uitvoeringen bedraagt € 2.600.
Skoda houdt de opties betaalbaar, en door de degelijke standaarduitrusting kan je je beperken tot enkele praktische en comfortopties. Wij zouden kiezen voor het GPS-pakket (€ 555) met navigatie, parkeersensoren vooraan, achteruitrijcamera en Bluetooth-verbinding voor je smartphone, en dat nog aanvullen met het VarioFlex-systeem (€ 395), een neerklapbare rugleuning voor de passagierszetel vooraan (€ 85), een praktisch uitneembaar vuilbakje voor de deurvakken (€ 20), en een centrale armsteun met 230V-stopcontact en USB-aansluiting (€ 205).
Voor het comfort en de veiligheid voegen we nog zetelverwarming toe (€ 200), rijstrookhulp (€ 365), een vermoeidheidsherkenning (€ 50) en verkeersbordherkenning (€ 75). Ondanks dat hele lijstje voegen we dan net geen € 3.000 aan opties toe. Goed om weten is dat Skoda sommige handige comfort- en veiligheidsitems combineert met luxe-items in voordelige packs.
Onze keuze
Skoda Karoq 1.5 TSI 6M Ambition, met metaallak, metaalkleur, 17-duimsvelgen, Ambition GPS-pakket, Lane Assist, Driver Alert, Travel Alert, VarioFlex, neerklapbare rugleuning voor de passagierszetel, centrale armsteun Jumbo Box, zetelverwarming en een uitneembaar vuilbakje: € 31.285
Tweedehands? Bekijk ook onze Skoda Karoq-zoekertjes