Het doel van de nieuwe wetgeving is simpel: de belastingen op de inschrijving van nieuwe voertuigen (BIV) wijzigen om de Waalse bevolking aan te zetten om lichtere, minder krachtige auto's te kopen die minder of zelfs geen CO2 uitstoten. Hoewel het nieuwe systeem niet onmiddellijk van kracht wordt (dat is pas voor de zomer van 2025), is het toch veel minder ambitieus dan minister Philippe Henry (Écolo) oorspronkelijk had bedacht. Hij wou zowel de BIV als de jaarlijkse wegenbelasting aanpakken. Uiteindelijk heeft de nieuwe wet enkel een effect op de BIV.
Tot €9.000!
Die BIV bedraagt voortaan minstens 50 euro, maar kan oplopen tot 9.000 euro afhankelijk van de impact van de wagen op het milieu (CO2), de infrastructuur (gewicht) en de risico's bij een ongeval. Zo betaal je om een BMW 318i van 115 kW bijvoorbeeld voortaan 1.477 euro in plaats van 1.239 euro om hem in te schrijven. Een 320e plug-inhybride van 150 kW kost echter nog maar 109 euro in plaats van 1.239 euro voordien. En hoewel volledig elektrische auto's geen CO2 uitstoten tijdens het rijden, zijn heel wat van die modellen echter wel zeer zwaar en krachtig, wat gevolgen zal hebben op hun BIV. Zo zal een Tesla Model Y, waarvoor je vandaag maar 61,5 euro betaalt om hem in te schrijven, maar liefst 1.404,5 euro aan BIV kosten vanaf 2025! De Peugeot e-208 zakt dan weer van 61,5 naar 50 euro.
Tenslotte wordt er voor grote gezinnen, die meestal wel met een grote en zware auto moeten rijden, een korting toegepast van 100 euro, beperkt tot één auto per gezin en volgens bepaalde voorwaarden. Merk op dat ook tweedehandswagens betrokken zijn in deze hervorming. De belasting zakt echter wel volgens de leeftijd van het model. Daarmee wil de overheid voorkomen dat zij die de middelen niet hebben om een nieuwe en 'schone' auto te kopen, zwaarder worden bestraft. Met als risico dat het Waalse wagenpark de komende jaren steeds ouder zal worden...