20210330120900kiaev6(1).jpg

Met zijn op zijn zachtst gezegd bijzondere lijn en futuristische lichtsignatuur is het moeilijk om in te schatten hoe groot deze EV6 nu eigenlijk is. Hij is bijna 4,7 meter lang, 1,9 meter breed en 1,55 meter hoog. Het is een verhoogde berline of cross-over eerder dan een echte SUV. Qua formaat zit hij aardig in de buurt van een Jaguar I-Pace, al is hij iets smaller. Zoals de meeste elektrische modellen heeft de EV6 een bijzonder lange wielbasis voor zijn formaat: 2,9 meter, of even lang als in een Range Rover.

Uiteraard schept dat grootse verwachtingen voor de binnenruimte. Het ruimtegevoel wordt versterkt door een ‘zwevende’ middenconsole en de afwezigheid van een airco onder het dashboard waardoor de vloer perfect vlak kan worden gehouden. Er zijn ook geen fysieke knoppen meer. Het kleine paneel om de temperatuur te regelen is een scherm geworden dat zijn weergave aanpast in functie van het menu waarin je je bevindt. Bovenop het dashboard tot slot tronen twee licht gebogen schermen van elk 12 duim.

De EV6 is niet alleen elektrisch maar gebruikt ook veel gerecycleerd materiaal voor zijn constructie: het equivalent van 100 halveliterflessen om precies te zijn. Zo kunnen bijvoorbeeld de stoelen worden bekleed met een materiaal op basis van gerecycleerde kunststoffen.


Elektriciteit te koop

20210330120901kiaev6(2).jpg

Deze EV6 kan worden uitgerust met verschillende batterijen en motoren. De accu slikt 58 of 77 kWh en kan worden gecombineerd met één elektromotor die de achterwielen aandrijft of twee om hem vierwielaandrijving te geven.

Er bestaat ook een vijfde versie, de GT, die de grootste batterij combineert met de vierwielaandrijving voor een totaalvermogen van liefst 580 pk. De prestaties zijn dan echt indrukwekkend, met een 0 naar 100 km/u in 3,5 seconden en een topsnelheid van 260 km/u. Met een knop op het stuur kan hij ook een “sportieve” klank verspreiden, net zoals Porsche al aanbiedt in zijn Taycan.

Ongeacht het vermogen kan de EV6 opladen van 10 naar 80 procent in slechts 18 minuten als hij aan een snellader is gekoppeld. Hij kan op minder dan 5 minuten 100 kilometer rijbereik recupereren. De versie die het verste geraakt, belooft volgens Kia een rijbereik van 510 kilometer.

De EV6 kan stroom laden maar ook afgeven. Dankzij een adapter die op de auto kan worden aangesloten kan hij als batterij dienen om het huis te voeden en tot 24 uur lang stroom leveren. Dat is wel zo praktisch bij een stroomonderbreking. Maar ook elders. Ok, we zien hem nog niet midden in het bos een elektrische kettingzaag voeden, maar wat dacht je van een projector om ergens een openluchtcinema te organiseren?

Een hele familie

20210330120901kiaev6(4).jpg

De EV6 krijgt binnenkort het gezelschap van andere elektrische modellen. In totaal zal Kia 11 puur elektrische modellen aanbieden, waarvan er 7 enkel met dit type aandrijflijn verkrijgbaar zijn. Ze heten allemaal EV, gevolgd door een cijfer van 1 tot 9. Tegen 2030 wil het Koreaanse merk dat 40 procent van zijn gamma elektrisch is.

Eind 2021

20210330120901kiaev6(3).jpg

De productie van de cross-over begint in juli 2021 en de eerste exemplaren zouden bij ons drie maand later bij de dealer moeten staan. De Koreanen publiceren heel binnenkort de volledige prijslijst.



Op zoek naar een elektrische wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische wagen? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor elektrische wagens nu hier: