De autosector is gevoelig veranderd op enkele jaren tijd, en dat vooral op vlak van motorisaties. Tot voor kort was diesel nog koning in België, maar de brandstof is al snel van zijn voetstuk gevallen. Aangezien een cijfer meer zegt dan duizend woorden: bijna 80% (78,9%) van de nieuw ingeschreven wagens in België had nog een deselmotor in 2018, terwijl dat nog maar 16,3% was in 2022. Evenveel als plug-inhybrides (16,2%) en amper meer dan volledig elektrische wagens (10,3%) in dezelfde periode!

Professionele elektrificatie

Deze geleidelijke verschuiving naar geëlektrificeerde modellen wordt zonder twijfel gedragen door de evolutie van de fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens in ons land. Weet dat 87,1% van de elektrische wagens en zelfs 91,4% van de plug-inhybrides ingeschreven in België in 2022, aangekocht waren door bedrijven of zelfstandigen. Particulieren hebben afgelopen jaar daarentegen nog in bijna 80% van de gevallen (79,4%) een nieuwe benzine- of dieselwagen gekocht...

Koopjes op de tweedehandsmarkt?

Hoe dan ook komen er heel wat bedrijfswagens met een dieselmotor die 4 of 5 jaar geleden werden besteld, nu op de tweeedehandsmarkt. Daarvoor moet je maar eens kijken naar het aanbod van de ‘gecertificeerde’ tweedehandsplatforms van de premiummerken. BMW Premium Selection, Mercedes-Benz Certified, Volvo Selekt of D’Ieteren My Way bieden bijvoorbeeld heel wat recente tweedehandswagens op diesel aan voor scherpe prijzen. Een goede deal?

Euro 6d-diesel

Rijden met een ‘oude’ dieselmotor wordt binnenkort een probleem in bepaalde (verstedelijkte) gebieden, maar modellen met een Euro 6d-norm kunnen in elk geval nog heel wat jaren zonder beperkingen rondrijden. In België kan je met een Euro 6d-dieselwagen, volgens de huidige wetgeving, nog zeker tot 2030 probleemloos rondrijden. Dat is nog bijna 7 jaar!

En op Europees vlak? Het is moeilijk om alle lage-emissiezones in kaart te brengen, want de wetgeving verschilt per land of zelfs per stad. Maar als we naar de website van de Europese Unie kijken die de verschillende LEZ’s opsomt, worden we ook daar gerustgesteld dat je met een Euro 6d-dieselmotor voorlopig nog overal binnen mag bij onze buurlanden.



Bovendien doen de recente debatten in Europa over het gebruik van synthetische brandstoffen na 2035 hopen op een langere toekomst voor wagens met een verbrandingsmotor dan eerder aangekondigd bij de verplichte overgang naar elektrische mobiliteit.

Aanlokkelijke zoekertjes?

Als je gezien de huidige omstandigheden twijfelt om vandaag een nieuwe dieselwagen te kopen, kan je met een recente gecertificeerde tweedehandswagen de kosten beperken en genieten van een onmiddellijk beschikbare wagen. Bovendien zijn er verschillende voordelen aan verbonden vergeleken met het aanschaffen van een tweedehandsauto van een particulier: een grondige controle van het model op diverse punten, de overname van je oude wagen, garantie en pechbijstand, de mogelijkheid om de BTW te recupereren en/of een financiering aangaan, enzovoort. Bovendien zijn er soms tijdelijke aanbiedingen te vinden die andere voordelen met zich meebrengen, zoals een verlengde garantie of gratis onderhoud.

Ben je op zoek naar een recente tweedehands dieselauto? Op Vroom.be heb je de keuze tussen meer dan 40.000 modellen, nieuw en tweedehands! Ontdek hier onze nieuwste zoekertjes voor recente tweedehands dieselwagens: