Begin dit jaar lanceerde VROOM.be de EV-Checker, een platform dat persoonlijk advies geeft rond elektrisch rijden. Deze applicatie bepaalt in eerste instantie of elektrisch rijden iets voor jou is, om daarna rechtstreeks een lijst van modellen voor te stellen die beantwoorden aan je specifieke noden. Daarmee krijgen gebruikers passende oplossingen en een idee van wat ze kosten.

Een reële interesse in EV’s

In het totaal gebruikten in de maand februari van dit jaar bijna 5.200 mensen EV-Checker. Dat is bijna 10 keer meer dan tijdens een soortgelijke campagne die in 2020 van start ging. De belangstelling voor elektrische auto's is dus reëel!

Dankzij deze databank kon VROOM.be vaststellen dat de Belgen gemiddeld 82 km per dag rijden. Met zo'n afstand zou het maar 6 minuten per dag duren om de batterij bij te laden aan een snellaadstation, 96 minuten aan een wallbox thuis en 234 minuten (minder dan 4 uur) aan een gewoon stopcontact! Je hoeft dus gewoon je auto in te pluggen in een stopcontact in de garage wanneer je thuiskomt van het werk, en hij is de volgende ochtend weer helemaal opgeladen.


Opladen, ja, maar waar?

EV-Checker gaf ook belangrijke informatie over het opladen van elektrische auto's. Gemiddeld verkiest 78% van de Belgen om thuis op te laden. Maar bijna de helft van de Brusselaars gebruikt een openbaar laadpunt. Niet alle huizen in de hoofdstad hebben een eigen parkeerplek met een stopcontact. Je bent er dus aangewezen op het openbare netwerk.

Wat oplaadpunten betreft, heeft Vlaanderen veel voorsprong op de rest van het land. Het heeft bijna 5.800 oplaadpunten op zijn grondgebied, of meer dan 80% van de infrastructuur in heel België! Dit komt neer op één oplaadpunt per 1.138 Vlamingen, tegenover één per 1.895 Brusselaars en één per 7.680 Walen! En dat verschil zal niet verdwijnen... Tegen 2025 moet het Noorden van het land 35.000 openbare oplaadpunten tellen, tegen slechts 7.000 in het Zuiden van het land.

Een mentaliteitswijziging?

Maakt deze transitie naar elektrische voertuigen het mogelijk voor nieuwe autobouwers om aan populariteit te winnen? Niet echt. Het imago van de gevestigde autofabrikanten lijkt ongenaakbaar. BMW, Audi en Volkswagen wekken nog steeds het meest interesse, vooral met de i4, Q4 e-tron, ID.3 en ID.4. Maar Tesla en Polestar, toch relatief 'nieuw' op de markt, hebben al een mooie reputatie bij het grote publiek, met veel zoekopdrachten voor de Model 3 en Polestar 2




Tot de meest gezochte elektrische modellen behoren de Skoda Enyaq iV (nu ook verkrijgbaar als Enyaq Coupé), de Kia EV6 en de Volvo XC40.

De gemiddelde prijs van de modellen die het meeste interesse wekken in de applicatie (Top 10) bedraagt €51.240,23. Deze symbolische grens van € 50.000 lijkt een belangrijke kaap. Volgens een studie van Deloitte Global Automotive uit 2022 is 80% van de Belgische consumenten niet bereid om meer dan € 50.000 voor hun voertuig te betalen. De prijs is trouwens de belangrijkste reden die afschrikt om een elektrische auto te kopen.

De tweede factor die de transitie naar elektrische auto's belemmert, is het rijbereik. Het gemiddelde rijbereik van de meest gezochte modellen bedraagt echter 434 km per laadbeurt, wat veel meer is dan het dagelijkse woon-werkverkeer in België! De belangrijkste redenen waarom mensen overschakelen naar elektrische voertuigen zijn dan weer de lagere gebruikskosten en de ecologische voordelen.

We kunnen beter doen

Wat kan er volgens EV-Checker verbeterd worden om in België de overstap naar elektrisch rijden te vergemakkelijken? Om te beginnen de prijs! 65% van de Belgen wil minder dan €35.000 uitgeven aan hun volgende voertuig. De meeste van de 75 elektrische modellen op de markt zitten ruim boven deze drempel. Gelukkig mogen we hopen dat de leasemarkt, die al bezig is met de overgang naar elektrische mobiliteit, de toegankelijkheid voor particulieren zal bevorderen dankzij meer betaalbare jonge elektrische tweedehandswagens.

Er valt ook nog vooruitgang te boeken op het vlak van oplaadinfrastructuur, vooral in Brussel en Wallonië. Een ambitieuzer plan op dit vlak zou toekomstige kopers geruststellen.

Tenslotte is er het probleem van het rijbereik. Maar dat komt steeds dichter in de buurt van dat van auto's met een verbrandingsmotor. Het lijkt er dus op dat we meer moeten sensibiliseren voor het af en toe snelladen tijdens lange ritten, om de acceptatie van de elektrische auto te vergroten.


 

Alles weten over onze studie?

Wil je de gedetailleerde resultaten van onze studie kennen? Lees dan onze volledige studie door hier te klikken: