De kilometerstand en de leeftijd van een wagen waren tot nu toe de twee belangrijkste criteria bij de aanschaf van een tweedehandsauto met een verbrandingsmotor. Maar voor een tweedehands elektrische wagen is er nog een derde, belangrijkere eigenschap die komt kijken: de staat van de batterij! De batterij van een elektrische wagen is dan ook niet enkel het duurste onderdeel, maar ook het onderdeel dat de grootste impact ondervindt van het gebruik op lange termijn. Waarom? Omdat een hoogspanningsbatterij beter of net slechter oud kan worden afhankelijk van hoe hij wordt gebruikt. Maar het is natuurlijk moeilijk om aan een tweedehands elektrische auto te zien of de accu is 'misbruikt' door de vorige eigenaar...

Belasting van groot belang

Hoe kan je dan een impact hebben op de 'gezondheid' van een batterij, in positieve of negatieve zin? De capaciteit van een batterij wordt beïnvloed door twee belangrijke factoren: de rijstijl en de manier van opladen. Een sportieve rijstijl met veel krachtige acceleraties zet druk op de batterij, die daarmee zwaarder wordt belast dan bij een rustige rijstijl. Zuinig rijden kan de levensduur van een batterij in sommige gevallen tot wel 30% verlengen. Dat heeft al een serieuze impact op de actieradius op lange termijn.

Maar ook het laadprofiel heeft een belangrijke impact op de levensduur van een batterij. Elke keer volledig ontladen worden en vervolgens weer tot 100% worden opgeladen is een uitdaging voor elke batterij. Een batterij die lang niet wordt gebruikt en volledig leeg of net volledig vol is, zal ook sneller ouder worden. Nog een belangrijke factor voor het vroegtijdig verouderen van een batterij: overmatig snelladen via gelijkstroom (200 kW of meer). Als je zeer vaak of quasi enkel snellaadt, kan het slijtageproces van de batterij sneller verlopen dan bij een identiek exemplaar dat vooral traag wordt opgeladen.

SoH

Daarom wordt een nieuw kenmerk des te belangrijker in de sector van tweedehandswagens: de gezondheidstoestand van de batterij. Dit wordt ook 'SoH' genoemd, een afkorting van de Engelse uitdrukking 'State of Health'. Mercedes-Benz Certified, de afdeling van het Duitse merk die gespecialiseerd is in de verkoop van gecertificeerde gebruikte wagens, vermeldt dan ook voortaan deze 'SoH' (uitgedrukt in een percentage van de oorspronkelijke capaciteit) als belangrijk criterium voor al zijn wagens die zijn uitgerust met een hoogspanningsbatterij.

Het groeiende aanbod van elektrische wagens (BEV) op de recente tweedehandsmarkt heeft Mercedes-Benz Certified dan ook ertoe aangezet om een specifieke aanpak te ontwikkelen voor deze elektrische modellen, zoals Steve Vanslype uitlegt, Manager Fleet Corporate Sales & Used Car: "De gemiddelde cyclus van vier jaar voor een nieuwe elektrische auto of bestelwagen zal voor het eerst goed te zien zijn op de tweedehandsmarkt in 2023. Intussen bestaat 15% van ons aanbod uit een elektrisch portfolio waarin alle batterijwagens van Mercedes-Benz vertegenwoordigd zijn."

Zonder zorgen onderweg

Concreet betekent dit dat naast de andere standaardwaarden, de SoH voortaan duidelijk gecommuniceerd zal worden op elke BEV van Mercedes-Benz Certified. Deze 'State of Health' is een zeer eenvoudige manier om de huidige capaciteit van de batterij te vergelijken met zijn oorspronkelijke capaciteit. Hoe hoger de SoH, des te beter de staat van de elektrische wagen, ongeacht zijn kilometerstand of zijn leeftijd. Je kunt er dus zeker van zijn dat je je tweedehandswagen voor een lange tijd zonder zorgen kan gebruiken.