Van het einde van de Koude Oorlog tot de introductie van de DNA-test: de jaren negentig kenden veel markante feiten. In de autowereld waren de sportwagens niet te tellen. Dit zijn tien begeesterende bolides uit die tijd. Echte rijdersauto’s, want meestal was alleen een manuele versnellingsbak beschikbaar en elektronische rijhulpsystemen waren nog zeldzaam.
Ferrari F50
De F50 droeg de erfenis van de legendarische F40 met zich mee en is één van de mooiste juweeltjes uit Maranello. Ferrari bouwde maar 349 exemplaren en het concept stond heel dicht bij een racewagen. Meer was er niet nodig om de mythe voort te zetten. De V12 met zestig kleppen levert 520 pk bij 8.500 tr/min.
McLaren F1
Een mythe onder de mythes. De McLaren F1 werd ontworpen om alles wat reed, rijdt en zal rijden te verslaan. Gordon Murray integreerde de beste technologie van die tijd. De motor werd geleverd door BMW en ontwikkelde 627 pk, goed voor een spurt van 0 tot 100 km/u in 3,4 seconden en een topsnelheid boven 380 km/u.
Honda NSX
Wanneer Honda wil rivaliseren met Ferrari en Porsche, levert dat een buitengewone auto op. De NSX bundelt al de finesse en het raffinement van de Japanse techniek. De centrale V6 levert bijna 300 pk bij 8.000 tr/min en de homogeniteit van het geheel boort de concurrentie de grond in.
Dodge Viper
In de Verenigde Staten verloopt het ontwerp van een sportwagen anders dan bij ons. De kolossale Viper-motor is afgeleid van een vrachtwagen. De achtliter V10 levert ongeveer 400 pk. Als koetswerk is er keuze tussen de zeer opvallende roadster of de bijzonder sportieve GTS-coupé.
Ferrari F355
Na de 348 met bescheiden reputatie verzoende Ferrari zich weer met zijn fans. De F355 is de eerste Ferrari met centrale V8 waar iedereen unaniem over was. Zijn fantastische V8 met veertig kleppen spuwt 380 paarden uit bij 8.250 tr/min met een duivels gehuil. Dit was overigens de eerste Ferrari met gerobotiseerde versnellingsbak met paletten aan het stuurwiel.
Porsche 911 Type 993
De 993 is de vierde generatie van de 911. Als we de puristen mogen geloven, is het de beste 911. Zijn lijn ziet er eindelijk volwassen uit, met een evenwicht en puurheid die zelfs vandaag nog verfrissend ogen. Onder de kap draait voor het laatst een luchtgekoelde flat six. Een mythe onder de 911’s.
Toyota Supra
Samen met de Nissan Skyline behoort de Toyota Supra tot de Japanse sportwagens die door de Manga-generatie tot mythe verheven werden. De vermogens liepen op tot meer dan 1.000 pk! Een bewijs van de kwaliteitsvolle basis, die sterk genoeg was voor al deze fantasietjes. De zescilinder-in-lijn is een pareltje van finesse.
BMW M5 (E39)
De M5 type E39 is een referentie onder de sportieve berlines, de eerste achtcilindermotor in de geschiedenis van de M5. En wat voor een V8. Met 400 pk op de achterwielen knallen de chrono’s en boort de M5 menig sportief concurrent met naam de grond in. Het chassis schittert door zijn evenwicht.
Audi RS2
De RS2 betekende het debuut van een reeks razendsnelle breaks en ging de befaamde RS4 en RS6 vooraf. Hij werd ontwikkeld in samenwerking met Porsche en jaagt zijn vijf cilinders met turbo tot 315 pk. Sporten met de familie én alle bagage.
Jaguar XJ220
In 1992 wilde Jaguar aanknopen met zijn prestigieuze sportverleden en lanceerde het een supercar die de concurrentie zou doen beven. Helaas verliep niet alles zoals gepland en in de plaats van de prestigieuze V12 in het begin, werd de auto uiteindelijk aangedreven door een V6 biturbo, toch nog goed voor 550 pk en bijna 350 km/u.