Goede zaken bij Skoda
De ambities van Skoda zijn groot. De constructeur wil maar liefst 1,5 miljoen exemplaren verkopen in 2018. Een lastig maar haalbaar programma, gezien de sterke vooruitgang in inschrijvingen van Skoda de laatste jaren. Aangezien niets vanzelf gaat, presenteert het merk maar liefst acht nieuwigheden dit jaar.
Stijl
De uitzondering bevestigt de regel: de esthetische facelift van de Superb is erg uitgesproken. De voor- en achterkant werden diepgaand herzien. Vooraan veranderde alles tot aan de A-stijlen: radiatorrooster, logo, koplampen, bumper, voorvleugels en zelfs de motorkap. Zo sluit de look beter aan bij de nieuwste producten van het merk. Met de led-dagrijlichten ziet de Superb er ook technologisch hoogstaander uit. Achteraan werden de lichtblokken herzien, net als de kofferklep met twee geïntegreerde driehoeken. We signaleren ook nieuwe velgen van 16 tot 18 duim.
Veel plaats
Binnenin worden we nog altijd verrast door de gigantische ruimte. Achterin waan je je in de businessclass van een langeafstandsvlucht. Echt geweldig en uniek in dit segment. De sfeer in het interieur wordt verzekerd door warme kleurencombinaties, terwijl Skoda nieuwe stoffen en motiefjes aanbiedt. We vermelden ook het nieuwe stuurwiel met drie of vier spaken. Chique details zijn de paraplu in de deuren en de mogelijkheid om de passagierszetel voorin vanop de achterste plaatsen naar voren te schuiven.
Gigantische koffer
Met zijn dubbele opening (alleen het deksel ofwel de volledige klep inclusief de achterruit) biedt de koffer van de Superb een aangepaste toegang. De beschikbare ruimte is simpelweg fenomenaal: 595 of 630 liter (berline/break) en met neergeklapte achterbank 1.700 of 1.865 liter. Liefhebbers van antiek, dit is de ideale auto.
19 procent zuiniger
Naargelang de motor loopt de verbruikswinst op tot 19 procent. Een aanzienlijke vooruitgang die op rekening geschreven mag worden van het start-stopsysteem en de recuperatie van bewegingsenergie bij het vertragen. De GreenLine-versie haalt zelfs een mooie 4,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 109 g/km.
Bij de versies met vierwielaandrijving wordt de 2.0 TDI dieselmotor met 103 kW nu gekoppeld aan een manuele versnellingsbak, terwijl zijn ‘grote broer’ 2.0 TDI met 125 kW voor het eerst bijgestaan wordt door een DSG-automaat met twee koppelingen en zes versnellingen.
Goed in alle opzichten
Voor deze eerste test valt ons oog op de 1.6 TDI. Met 105 paarden onder de motorkap en een zesversnellingsbak met zeer lange spreiding, schittert de Superb niet bijzonder bij de acceleraties. Op autosnelwegen houdt hij onvermoeibaar zijn snelheid, maar hij herneemt langzaam, vooral bij lage toeren. De 2.0 TDI, getest in de 4x4-versie met 103 kW (140 pk), lijkt veel meer op zijn gemak en twijfelt niet om vinnig te hernemen bij alle toerentallen.
Het weggedrag blijft gezond en geruststellend in alle omstandigheden. De Superb schrikt er zelfs niet voor terug om enkele scherpe bochten te nemen en houdt koetswerkbewegingen onder controle. Weinig rolbewegingen, een nauwkeurige voortrein, een veilige achtertrein die trouw volgt: veel kunnen we de Superb niet verwijten. Het comfort wordt nog altijd verzekerd door de tolerante schokdemping en uitstekende geluiddemping.
Bodemprijzen
De basisprijs van de Superb bedraagt 24.060 euro voor de 1.6 dieselversie. Een onklopbare prijs gezien de prestaties, de uitrusting en de binnenruimte. In tijden van crisis is dit een product dat zou moeten aanslaan.