Nieuw

Alpine A110

252 pk, vanaf +/- € 55.000

In tegenstelling tot zijn voorganger bestaat het nieuwe model niet uit polyester, maar uit aluminium. Zijn gewicht blijft dus ook beperkt: minder dan 1,1 ton, inclusief vloeistoffen. Zijn looks blijven trouw aan zijn voorganger, maar technisch is hij modern: versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten, en een 1.8 TCe van 252 pk. Chrono’s? 0-100 km/u in 4,5 seconden en een topsnelheid van 250 km/u.

Alfa Romeo 4C

240 pk, vanaf € 50.400

Qua filosofie is dit wellicht de grootste concurrent van de Alpine. Dankzij een chassis uit koolstofvezel weegt de 4C Coupé droog slechts 940 kilogram. Net als de Fransman maar in tegenstelling tot de Duitser met manuele bak is de Italiaan alleen beschikbaar met dubbele koppeling. Ook hier gaat het om een 1.8 viercilinder turbobenzine, in dit geval met 240 pk. De chrono’s liggen dicht bij die van de Alpine: 4,5 seconden voor de sprint naar 100 km/u. Maar hij is dagelijks minder bruikbaar…

Porsche 718 Cayman

300 pk, vanaf € 52.964

Deze concurrent zal de Alpine ongetwijfeld het meeste pijn doen: een prestigieuze badge, een hoger vermogen en een interessantere prijs. Toegegeven: de opties betaal je wel duur… Geen legendarische flat six meer onder de motorkap, maar een tweeliter viercilinder boxer. Het karakter en de klank zijn minder, maar de prestaties beter: 0-100 km/u in 5,1 seconden. Ondanks de extra paarden sprint hij trager naar de 100 dan de Alpine, maar de Cayman is meer een GT dan de hardcore Alpine. Dat heeft uiteraard een weerslag op de weegschaal.

Oud

Alpine A110

1962-1977, 50 tot 200 pk, vanaf € 60.000 voor een exemplaar in goede staat

De waarde van Alpines is de laatste jaren sterk toegenomen, en de heropleving van het merk zal er nog een schep bovenop doen. Maar de ontwapenende eenvoud en natuurlijke elegantie zijn moeilijk te weerstaan. Doorheen de jaren kreeg de Alpine krachtigere en grotere motoren en reeg het heel wat overwinningen aan elkaar .Dit collector’s item biedt heel wat rijplezier in de versies met meer dan 80 pk. Met meer dan 7.000 geproduceerde exemplaren is hij bovendien niet bijzonder zeldzaam…

CG 1000, 1200 S en 1300

1966-1974, 40 tot 95 pk, vanaf € 30.000

Het concept lijkt sterk op dat van de Alpine. Hier zit weliswaar geen Renault-motor achterin, maar een Simca-exemplaar. De lijnen, het weggedrag en de prestaties mogen er wezen, maar de Alpine lijkt altijd net iets beter te doen. Liefhebbers van originele sportwagens vinden hier een uitstekend alternatief: exclusiever dan de Alpine en ook minder duur.

René Bonnet/Matra Djet

1962-1968, 82 tot 105 pk, vanaf € 40.000

Deze Alpine-concurrent gebruikt dezelfde Renault-motoren maar plaatst ze centraal achterin voor een betere balans. De Djet heeft niet dezelfde stamboom of hetzelfde sexappeal als de Alpine, maar is daarom niet minder begeerlijk. In de jaren 60 kostte hij meer dan een Alpine, vandaag nog maar half zoveel. Nu nog een van de 2.000 geproduceerde exemplaren vinden…