1. Bij de eerste versies stond het stuur altijd rechts

Om te voldoen aan de strikte Japanse regelgeving rond Kei Cars waren de afmetingen van de Daihatsu Copen belachelijk klein (3,4 m lang en 1,48 m breed), net als zijn motor toen hij pas gelanceerd werd: een 660 cm³ met 64pk. Daihatsu, dat zijn Europese gamma wat wilde opleuken, exporteerde het model vanaf 2003 en deed niet echt veel moeite om hem aan te passen: hij werd altijd geleverd met het stuur aan de rechterkant! Dat bleef zo tot in 2005.

2. Een Yaris-motor en het stuur aan de juiste kant

Midden jaren 2000 besliste Daihatsu dan toch om zijn Copen met het stuur aan de linkerkant te leveren. Onder de motorkap zat voortaan het blok van de Yaris: deze atmosferische viercilinder had een cilinderinhoud van 1,3 liter en leverde 87 pk. 

3. Betrouwbaarheid of karakter?

De kleine turbomotor is levendiger dan de 'grote' atmosferische, maar hij moest ook constant verzorgd worden, met oliewissels die veel korter bij elkaar lagen. De motor van de Yaris had dan weer geen enkel probleem op het vlak van betrouwbaarheid, en brengt je met gemak tot aan de andere kant van de wereld met niets meer dan het klassieke onderhoud. 

4. Hoeveel ?

De Copen is veel zeldzamer dan de MX-5, met amper 60.000 gebouwde exemplaren, waarvan een klein deel naar Europa geëxporteerd werd. Zijn zeldzaamheid verklaart dus de eerder stevige prijzen: je vindt geen exemplaar met turbomotor en stuur rechts voor minder dan € 6.000, tot zelfs ongeveer 10.000 euro voor een mooi exemplaar met een Yaris-motor.

5. Gebruiksbeperkingen

Deze coupé-cabriolet met inklapbaar dak is waarschijnlijk geen aanrader voor grote(re) bestuurders. Bovendien moet je er met het dak neergeklapt in de koffer niet op rekenen dat je veel bagage kan meenemen... Beter nieuws is er op het vlak van handling: de Copen is bijzonder wendbaar. Dit  is zonder twijfel één van de meest entertainende voorwielaangedreven modellen van zijn tijd. 

Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: