1 en 2: hout en kolen
De rantsoenering van brandstof tijdens de Tweede Wereldoorlog dreef ingenieurs ertoe om alternatieve oplossingen te bedenken. Eén daarvan was... hout! Voertuigen met een "vergassingscentrale" werden gevoed met ofwel hout ofwel kolen. Het principe? Een 'slechte' verbranding creëren en de uitlaatgassen gebruiken om ze te verbranden in de motor. Een weinig ecologische oplossing met een bijzonder slecht rendement en vooral ook regelmatig gevaarlijk. Maar goed, bij gebrek aan benzine moesten er andere oplossingen gezocht worden!
3: stoom
De eerste auto's werden aangedreven door een stoommotor waarvan de werking sterk leek op die van een locomotief. Naast het extra gewicht van de kolossale stoomketel was er ook een lange procedure om hem in gang te krijgen wanneer hij koud stond. Weinig comfortabel of praktisch in gebruik werden ze al snel vervangen door voertuigen met verbrandingsmotor. Maar toch waren er heel wat voordelen aan deze ouderwetse oplossing: de werkingsstilte, het koppel, een vereenvoudigde transmissie, enz.
4 : alcohol (Tequila…)
De turbinemotor, dacht men in de jaren 50 en 60, was de motor die voor een revolutie ging zorgen bij de auto's. Chrysler ontwikkelde een uitzonderlijk prototype met de naam... "Turbine" ! Als brandstof was de keuze ruim: benzine, diesel, kerosine... en zelfs alcohol! Chrysler pochte zelfs met de bewering dat het zijn motor kon laten draaien op Tequila! Deze motor was betrouwbaar, trillingsvrij en slikte zowat alles, maar toch werd het project stopgezet en kwam het nooit tot serieproductie. Waarom? Het geluid van een stofzuiger sprak niet tot de verbeelding en... het verbruik was astronomisch! Maar in tegenstelling tot hardnekkige geruchten was de temperatuur aan de uitlaat lager dan die van een benzinewagen!
5 : LPG
LPG, kort voor 'Liquefied Petroleum Gas': het is een brandstof die in de jaren '90 eerder populair was, maar die sindsdien wat in ongenade is gevallen (behalve dan bij voornamelijk Dacia). De brandstof is niet te verwarren met CNG: LPG is een mengeling van butaan en propaan, en is dus afkomstig van aardolie. Hoewel wagens op LPG vaak meer verbruiken, is de brandstof zelf een stuk goedkoper aan de pomp en wordt zijn emissie vaak als schoner beschouwd dan die van benzinemotoren.