Deze week is de productie van de Mercedes-AMG One van start gegaan. Hoe technisch geavanceerd hij is, dat kon je eerder al lezen, maar dit zijn 5 dingen die je nog niet wist over deze ‘Formule 1 voor op de openbare weg’.

1. Duitse degelijkheid… made in Britain

Als je Mercedes en AMG hoort, denk je Stuttgart en Affalterbach, maar de Mercedes-AMG One wordt geassembleerd in het Britse Coventry. Mercedes doet daarvoor een beroep op Multimatic, dat ook al instond voor de bouw van de Aston Martin Vulcan en de raceversies van de Ford GT. Ook de aandrijflijn, met een 1.6 liter V6 turbo en vier elektromotoren, wordt in Engeland gemaakt. Dat gebeurt in Brixworth, waar ook de F1-bolides van het Mercedes-AMG Petronas raceteam gemaakt worden.

2. Millimeterwerk

De toleranties bij het in elkaar schroeven van de Mercedes-AMG One zijn bijzonder klein. In die mate zelfs dat er bij de testassemblage van het koetswerk rekening gehouden moet worden met de laklaag die aangebracht wordt eens de koetswerkpanelen terug uit elkaar gehaald zijn. Het koolstofvezel koetswerk is op sommige plaatsen maar 1,2 millimeter dik, en de lak doet daar nog een fractie van een millimeter bij, die dus van bij het begin ingecalculeerd moet worden.

3. Te weinig uitlaatgassen

Het basisprincipe van een turbo is eenvoudig: uitlaatgassen drijven een turbine aan, die op zijn beurt een andere turbine aandrijft die de motor van extra lucht voorziet. Maar die uitlaatgassen laten bij de Mercedes-AMG One de turbo niet snel genoeg op toeren komen naar de zin van de ingenieurs. Daarom werden de turbine die aangedreven wordt door de uitlaatgassen en de turbine die de motor van lucht voorziet verder uit elkaar geplaatst en kwam er een 90 kW sterke, elektronisch gestuurde elektromotor tussen om de turbo tot 100.000 toeren per minuut aan te drijven, waarna de uitlaatgassen hun werk beginnen te doen. Een soort hybride turbo dus, net als in de Formule 1.

4. Je bent niet de eerste die ermee rijdt

Voor de aandrijflijn in de auto ingebouwd wordt, ondergaan de benzinemotor, de vier elektromotoren en de batterij al een ‘hot testing’ cyclus op een testbank. Maar eens de auto volledig geassembleerd is, wordt hij verscheept naar een circuit vlakbij de fabriek, waar een testpiloot hem de sporen en een finale goedkeuring geeft. Daarna wordt de bolide verpakt en met een vrachtwagen naar AMG in Duitsland gebracht voor aflevering aan de klant.

5. Peperduur, en niet alleen in aankoop

Er worden slechts 275 stuks van het model gebouwd en de technologie en het ontwikkelingswerk kosten handenvol geld. Daartegenover staat een prijskaartje van naar verluidt 2,7 miljoen euro. Maar daar houdt het niet mee op. Naast de standaard onderhoudsinterval van één jaar of amper 5.000 kilometer moet het model na ongeveer 50.000 kilometer binnen voor een volledige inspectie en het eventueel vervangen van ‘kritische’ elementen, een operatie waarvan de kost kan oplopen tot… € 850.000!

?