MGB

De labrador van de oude auto’s. Met een half miljoen verkochte exemplaren kun je niet naast de MGB. Je ziet ze overal. Wat hem zo succesvol maakt, is de opmerkelijke betrouwbaarheid, het buitengewone netwerk van specialisten, de elegante lijn en het gebruiksgemak. De MGB kies je zowel met het hart als met het hoofd. De plastic bumpers van de laatste modellen (1975-1980) doorbreken de lijn van dit betaalbare model.

Triumph Spitfire

De ‘Spit’ staat in de eerste plaats voor een verleidelijke lijn, van de hand van meester-ontwerper Giovanni Michelotti. In tegenstelling tot de MGB evolueerde het design sterk door de jaren heen, maar hij behield altijd een hoge dosis sexappeal. Meer dan 300.000 exemplaren werden gebouwd. In de zoekertjes vind je vooral de laatste modellen (1500), maar dat zijn ook de meest kwetsbare.

Sunbeam Alpine

Dit is het muurbloempje binnen deze selectie omdat zijn lijn destijds als te vrouwelijk aanzien werd. Vandaag is de Sunbeam Alpine een koopje. Behalve de sterkere Tiger-versie met V8-motor, is de Sunbeam Alpine niet overdreven krachtig, maar hij is homogeen in gebruik. Bijna 70.000 exemplaren werden ervan gebouwd.

Austin Healey Sprite/MG Midget

Dit duo, dat vaak ‘Spridget’ genoemd wordt, is aantrekkelijk én overtuigend. Behalve de eerste versie (Frogeye, van 1958 tot 1961), lijken de Spridget-modellen wel een miniatuurversie van de MGB. De afmetingen en motoren zijn klein, maar het hart is groot. Achter het stuur beleef je plezier omdat ze ongelooflijk wendbaar rijden. Vooral de 1.275 cm³ kunnen we wel smaken.

Triumph Herald/Vitesse

Wil je op uitstap met het gezin? De Triumph Herald is iets voor jullie. Hout en aantrekkelijke lijnen: het ademt allemaal de sfeer van het Engeland van de jaren zestig. Als de bescheiden prestaties van de viercilinder jou niet overtuigen, kies dan de Vitesse, die twee koplampen en evenveel cilinders toevoegt. De muziek van de zes-in-lijn en de prestaties mogen je niet op verkeerde ideeën brengen: een sportwagen is het zeker niet.