Het marktaandeel van elektrische en plug-inhybride auto’s begint stilaan toe te nemen en dus zullen steeds meer mensen gaan nadenken over de installatie van een oplaadpunt thuis. Maar hoe begin je daar aan en hoe krachtig moet je oplaadpunt zijn? We helpen je via deze 5 vragen.

20210724061650ford.jpg

1. Hoeveel stroom komt er binnen?

Allereerst kijk je best (eventueel samen met je elektricien) even hoeveel elektriciteit er via je aansluiting op het net beschikbaar is. In sterk verstedelijkte gebieden met moderne bekabeling in combinatie met een moderne woning is de kans groot dat je 400 volt en driefasenstroom binnentrekt. Je kan dan tot wel 22 kW (32 Ampère in drie fasen) binnenhalen, wat heel veel is: daarmee kan je de batterij van de grootste EV’s in 4 uur helemaal volladen. Als er niet zo veel stroom binnenkomt, kan je je installatie laten versterken, maar dat is een heel dure operatie.

2. Hoeveel kan je auto ‘trekken’?

Alleen moet de interne lader van je EV dat wel kunnen slikken. Uit het stroomnetwerk komt wisselstroom en de batterij van je auto heeft gelijkstroom nodig. Daarom zit in je elektrische of plug-inhybride wagen een wisselstroom-gelijkstroomomvormer of interne lader. Het vermogen van die lader zal dus bepalen hoeveel elektriciteit je maximaal naar je batterij kan sturen. Minder dure EV’s en zo goed als alle plug-inhybrides hebben vaak een interne lader die maar één of twee fasen kan ‘trekken’. Het heeft dan weinig zin om een driefasenlader te plaatsen aangezien je toch maar maximaal een derde van het beschikbare vermogen zal kunnen gebruiken.

3. Vaste kabel of stekker?

Als je oplaadpunt alleen door jezelf wordt gebruikt in een ruimte die niet voor andere auto’s toegankelijk is, zouden we aanraden om een laadpunt te kiezen met een vaste kabel. Je moet dan niet telkens je losse kabel uit de koffer nemen en nadien weer oprollen wanneer je moet opladen. Als er echter een risico is dat iemand anders je stroom zou komen ‘stelen’ terwijl je niet thuis bent, of wanneer andere mensen je laadpunt gebruiken die slordig zijn en de kabel durven laten vallen (schade), dan kies je beter voor een laadpunt met een stekker waar je nog een kabel moet inpluggen telkens je wil opladen.

4. Hoe ver rijd je dagelijks?

Zelfs als je stroominstallatie state-of-the art zou zijn en de interne lader van je auto zeer krachtig is, dan is het nog maar de vraag of je al dat laadvermogen wel nodig hebt. Als je elke dag 30 kilometer rijdt, dan kom je toe met 2 of 3 kW laadvermogen in plaats van de volle 22 kW – waardoor je een veel goedkoper laadpunt kan kiezen.

5. Denk aan de toekomst!

We spreken het vorige puntje nu een beetje tegen, maar als je een laadpunt plaatst, moet je ook nadenken over de toekomst. Misschien rijd je nu weinig kilometers of heb je een plug-inhybride met een beperkte interne lader. Maar je volgende auto kan een volledig elektrische auto met een sterkere interne lader zijn, of je gaat in de toekomst misschien meer kilometers rijden – bijvoorbeeld wanneer de coronacrisis achter de rug is. Kijk dus verder dan je huidige situatie, maar vermijd wel om te gaan ‘oversizen’, want dan kost het je veel meer geld dan strikt noodzakelijk.
20210115080005wallbox.jpg

Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: