20210115081556porschepanamericana.jpg

Terwijl de geruchten rond een toekomstige Porsche 911 Safari elke dag wat concreter worden en de Californische tuner Singer het doek heeft getrokken van zijn verbluffende ACS, moeten we durven terugkijken naar 1989, het jaar van de 80ste verjaardag van Ferry Porsche. Wat kon een mooier geschenk zijn voor de ondernemer dan een rijdende conceptcar, die met zijn naam verwijst naar de briljante successen van het merk in een van de meest gevaarlijke autoraces ooit? De Carrera Panamericana werd slechts 5 keer gereden (van 1950 tot 1954), maar Porsche wist er dikke auto’s het leven zuur te maken met zijn 550 Spyder van 1,5 liter.

20210115081437porschepanamericana.jpg

In 1989 werd de 911 Panamericana voorgesteld aan het grote publiek op het salon van Frankfurt. Hij stond op de basis van de 964 Carrera 4, maar zijn uiterlijk deed sterk denken aan dat van de 911 SC Safari waar in de jaren ’70 en ’80 mee werd geracet. De verbrede vleugels, offoradbanden en het Targadak van de conceptcar werden echter niet op applaus onthaald.

De autopers noemde hem “onnatuurlijk”. Vandaag leven we echter in een andere tijd en een ‘911 cross-over’ zou tegenwoordig ongetwijfeld veel warmer worden onthaald.

20210115081436porschepanamericana.jpg

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: