Robin Van den Bogaert

21 MRT 2012

71 nieuwe oplaadeilanden voor elektrische voertuigen in Vlaanderen

Het is zoals het verhaal van het kip en het ei: zonder laadpunten geen elektrische auto’s en vice versa. De eerste elektrische auto’s zijn nu op de markt en met 71 oplaadeilanden wil het project EVA (Elektrische Voertuigen in Actie) ervoor zorgen dat je in Vlaanderen maximaal 20 km moet rijden om elektriciteit te ‘tanken’. In Brasschaat is al een eerste oplaadeiland geopend.

Elektrische Voertuigen in Actie wil tegen september 2012 een netwerk van 71 oplaadeilanden met 220 laadpunten op poten zetten. Binnen een straal van 20 kilometer of op 20 minuten rijden zou voor elke Vlaming een laadpunt beschikbaar moeten zijn, kwestie van de angst weg te nemen om onderweg te stranden met een lege batterij.

Eerste oplaadeiland

Zo’n oplaadeiland bestaat uit parkeerplaatsen en fietsrekken waar elektrische auto’s, bestelwagens, elektrische fietsen of scooters hun batterij kunnen opladen. Vlaams vicepremier en minister van Innovatie Ingrid Lieten opende afgelopen maandag het eerste oplaadeiland op het bedrijventerrein Site Coppens in Brasschaat. Deze locatie werd niet toevallig gekozen: CO2-neutraliteit stond centraal bij de bouw en sinds september 2011 is er al een aardgastankstation actief.

Surfen

In Brasschaat kunnen zes fietsen of scooters en twee auto’s tegelijk opladen. Er is keuze tussen twee stopcontacten (230 of 400 volt) met verschillende programma's en laadtijden (halfuur tot zes uur). Tijdens het wachten kun je dankzij een ingebouwde hotspot van Telenet op het internet surfen. Elk oplaadeiland krijgt deze draadloze internettoegang.

Prijs

Een laadbeurt kost ongeveer 2,8 euro, maar binnen het EVA-project kunnen deelnemende gemeentes (zoals Brasschaat) of supermarkten die hun klanten willen aanmoedigen ook gratis laadbeurten aanbieden. De betaling moet in ieder geval zo eenvoudig mogelijk verlopen (door een sms te sturen).

Partners

Bij het project EVA zijn verschillende bedrijven en instanties betrokken: distributienetbeheerder Eandis, telecombedrijf Telenet, Blue Corner (laadpalen), 4IS (adviesbureau elektromobiliteit), Federauto (koepel van autohandelaars), de Universiteit Gent en de Vrije Universiteit Brussel. De Vlaamse overheid zorgt voor financiële steun via het IWT, het agentschap voor Wetenschap en Technologie. De initiatiefnemers verwachten de komende jaren een sterke groei van het aantal elektrische wagens in Vlaanderen: 84.000 tegen 2020 en zelfs bijna één miljoen tegen 2033.

Advertentie
Advertentie
Advertentie