De Abarth 500 R3T ziet er onweerstaanbaar uit. Toch schuilt er achter dit leuke smoeltje een echt competitiebeest. Fiat wil de auto tijdens rally’s uitbrengen in de categorie R3T. Dit is de categorie met drukgevoede motoren van maximaal 1.600 cc.
Sport
Onder de kap vinden we de vertrouwde 1,4-litermotor. Die krijgt een grotere Garret-turbo met vaste geometrie. Het resultaat mag gezien worden: 180 pk en een koppel van maar liefst 300 Nm. Om al dit vermogen op het asfalt te krijgen, heeft de Abarth 500 R3T een sperdifferentieel. De ophanging is regelbaar en ook de grondspeling kan aangepast worden. Het remsysteem werd grondig verstevigd. De versnellingsbak is sequentieel en telt zes verhoudingen.
Terugkeer van een legende
Deze Fiat 500 op anabolen werd voorgesteld tijdens de rally van San Remo. Op hetzelfde moment lanceerde de constructeur met de schorpioen in het schild, een nieuwe ‘Trophee Abarth’. Die start in 2010. Hiermee wordt de geschiedenis van de promotieformule Abarth verder gezet. Abarth organiseerde die voor de eerste keer in 1977 met de Autobianchi A112. Daarna volgden de Fiat Uno, de Uno Turbo, de Cinquecento, de Seicento, de Punto Kit en Super 1600, de Stilo en de Panda Kit Trophies.