De hedendaagse sportwagen is veel te gesofisticeerd. Door allerlei luxe- en veiligheidsuitrustingen neemt het gewicht sterk toe en gaat het sportieve karakter dikwijls verloren. Soms is een vergelijking met de voorouders zelfs niet meer mogelijk. Singer Vehicle Design, uit Californië, meent daar een oplossing voor te hebben. Het idee is simpel maar erg efficiënt: steek een modern onderstel en een moderne motor in een oud en licht koetswerk. Dat idee pasten ze toe op de meest mythische sportwagen ooit: de Porsche 911.
Lang chassis
De basis is die van de Porsche 911 met lang chassis. Die werd gebouwd van 1969 tot 1989. De auto werd op een streng dieet gezet. Zowat alles is aangepast. Chassis en koetswerk zijn verstevigd voor een betere stijfheid, en enkele onderdelen werden gemaakt van koolstofvezel. Ook de aerodynamica is bijgestuurd. Van de eerste 911 was immers geweten dat de neus bij hoge snelheid wel eens durfde zweven. Ondanks al die aanpassingen bleef het gewicht beperkt tot 1.100 kg. Om niet onopvallend door het leven te moeten gaan, kreeg de auto een leuk en opvallend oranje kleurtje.
Serieuze zaken
Singer leverde geen half werk. De ophanging is volledig regelbaar. De Brembo-remmen zagen we eerder op de 917/930. Om de originele look te behouden, beperkten ze de ‘Fuchs’-velgen tot 17 duim.
Luchtkoeling
Singer ging tot het uiterste om de originele sound van de flat-six te behouden. Zo gebruikt de constructeur de krachtbron uit de 993. Die had nog de luchtgekoelde motor die aan zijn laatste evolutie toe was. Het gesis van de lucht die tussen de cilinders geperst werd en de afwezigheid van een dempende watermantel gaven de motor zijn typisch hees en diep geluid. Wel werd de 3,8-litermotor grondig aangepast. Dankzij nieuwe drijfstangen en de nokkenassen uit de 997 GT3 draait hij 8.000 omwentelingen per minuut. Dat levert 425 pk op en een koppel van 450 Nm. Om van 0 naar 100 km/uur te accelereren heeft de Singer 911 slechts 4 seconden nodig. Heel wat moderne sportwagens moeten het tegen de Singer afleggen. Zeker wat sound en stijl betreft. En dan hebben we het nog niet over de afwerking gehad.
Details
De auto is afgewerkt met liefde voor detail. Zo heeft hij tal van accenten in chroom: een kogelvormige achteruitkijkspiegel en verchroomde inlaatkelken. Hij kreeg ook geperforeerde Recaro-kuipzeteltjes ‘uit de tijd’, een schitterend Heuer-klokje en de bekende Fuchs-velgen. Verder is de auto voorzien van alle nieuwste snufjes. De elektronische airco, de gps van Garmin, de iPod- en Bluetooth-aansluiting en de Sirius-radio zijn hedendaags, maar werden respectvol en discreet geïntegreerd.