De X1 is de kleinste SUV van BMW. Maar qua verkoop is het een grote jongen! Het is namelijk een echte kaskraker op de Belgische markt, zowel met zijn verbrandingsmotoren op benzine (136 tot 300 pk) en diesel (136 tot 197 pk), zijn plug-inhybride aandrijflijnen (benzine-elektrisch van 245 of 326 pk) en zijn volledig elektrische versies (iX1 van 204 of 313 pk). Het zijn die laatsten die we vandaag onder de loep nemen. De iX1 zit sinds januari 2024 bij de top 5 best verkochte elektrische modellen in België. Het is dan ook een fleetauto bij uitstek. Maar hoeveel verbruikt hij in de praktijk bij dagelijks gebruik?
De theoretische cijfers van de constructeur
BMW heeft twee versies van de iX1 in de aanbieding: de eenmotorige voorwielaandrijver eDrive20 (204 pk, 0-100 km/u in 8,6 seconden, 50.150 euro) en de tweemotorige xDrive30 (313 pk, 0-100 km/u in 5,6 seconden, 58.150 euro). Beide modellen hebben dezelfde batterij (66,5 kWh bruto/64,8 kWh bruikbaar).
Voor de iX1 eDrive20 kondigt BMW een theoretisch gemiddeld verbruik aan van 15,4 tot 17,2 kWh/100 km afhankelijk van de gekozen uitrusting, met een WLTP-autonomie gaande van 430 tot 474 km.
De iX1 xDrive30, die twee motoren en vierwielaandrijving heeft, verbruikt logischerwijs ook iets meer stroom: de constructeur kondigt een theoretisch verbruik aan van 16,9 tot 18,1 kWh/100 km en een autonomie van 417 tot 439 km, ofwel 13 tot 35 km minder dan de iX1 eDrive20.
Dat is de theorie. Laten we eens kijken wat we in de praktijk konden halen op onze Belgische wegen en snelwegen.
Welk verbruik en rijbereik in de praktijk?
We hebben de iX1 xDrive30 getest, met zijn twee motoren en vierwielaandrijving. We konden het model voor het eerst testen in de winter, bij temperaturen tussen 1 en 6°C. Het gemiddelde van onze tests (uitgevoerd op gemengde trajecten in de stad, op buitenwegen en op de snelweg) kwam neer op 23,2 kWh/100 km. Merk op dat zelfs met de standaard meegeleverde warmtepomp, de iX1 daarmee een autonomie haalt van 279 km (of iets minder, aangezien je de batterij waarschijnlijk niet tot 0% laat zakken). Het laagste verbruik dat we konden halen was 18 kWh/100 km op binnenwegen met de verwarming ingeschakeld, wat een autonomie van 360 km zou opleveren. Op de snelweg, met de cruisecontrol ingesteld op 120 km/u, steeg het verbruik tot ongeveer 25 kWh/100 km (259 km actieradius).
Tot 370 km autonomie in de zomer
Deze zomer konden we opnieuw rijden met de BMW iX1 xDrive30 bij veel mindere temperaturen (15 tot 20°C), met een veel lager verbruik als gevolg: 18 kWh/100 km, wat overeenkomt met een autonomie van 360 km. Het verbruik zakte zelfs tot 14 kWh/100 km op een rustige rit langs binnenwegen in de ecomodus en met de airco uitgeschakeld, wat een rijbereik van 463 km zou opleveren. Op de snelweg, met de cruisecontrol ingesteld op 120 km/u, verbruikte de iX1 xDrive30 deze zomer 17,5 kWh/100 km, goed voor een actieradius in de praktijk van 370 km.
Het is dus duidelijk dat de praktijkcijfers ver verwijderd zijn van de autonomie die door de constructeur wordt geclaimd, al is de gemiddelde actieradius vrij goed bij dagelijks gebruik, met 280 echte kilometers in de winter en 370 reële kilometers in de zomer.
Hoe lang moet de BMW iX1 opladen?
Qua laadtijden moet je rekenen op ongeveer 34 uur aan een gewoon stopcontact, 6:15 uur aan een AC-laadpaal van 11 kW (of 3 uur als je voor de optionele 22 kW-boordlader kiest), of ongeveer 30 minuten om van 10 tot 80% op te laden aan een DC-snellader (de iX1 accepteert een maximaal laadvermogen van 127 kW).
De standaard meegeleverde navigatie geeft trouwens mee welk batterijniveau je over zou moeten hebben bij aankomst en biedt een gedetailleerde en nauwkeurige zoekfunctie voor oplaadpunten. Die geeft ook aan hoeveel laadpunten er nog beschikbaar zijn en welk vermogen de laadpalen halen. Je kan je zoekopdracht ook filteren op laadvermogen en leverancier als je een voorkeur of abonnement hebt.