Met de Theory 1 heeft Lotus zich ingebeeld hoe een sportwagen van de toekomst eruitziet. Een volledig elektrische conceptcar die volgens het Chinees-Britse merk zowel supersnel als intelligent is. Met andere woorden: een hightech en superkrachtige sportwagen met respect voor het milieu!

Advertentie
Advertentie

Lotus heeft geen half werk geleverd met zijn Theory 1-conceptcar. Deze elektrische supercar van de toekomst heeft drie zitplaatsen, met een centrale bestuurderspositie en heuse vleugeldeuren! Toch is de Lotus Theory 1 geen grote auto. Met zijn lengte van 4,49 m, zijn breedte van 2 m en zijn hoogte van amper 1,14 m is hij slechts iets groter dan een Lotus Emira en zelfs kleiner dan een Porsche 911. De conceptcar is ook vervaardigd uit gerecycleerd carbon, titanium, glas, polyester, rubber en zelfs aluminium. En hoewel het een elektrische auto is, zegt Lotus dat the Theory 1 minder dan 1.600 kilo weegt. Dit studiemodel geeft ook aan welke richting het merk wil uitgaan in de toekomst op vlak van design.

Technologie in overvloed

Aan technologie geen gebrek aan boord van de Lotus Theory 1. Hij heeft 3D-geprinte hoofdsteunen, steer-by-wire, autonoom rijden op niveau 4 en projecteert zelfs rij-informatie rechtstreeks op de voorruit! De zetels en het stuur zijn ook uitgerust met elementen die opgeblazen kunnen worden om de bestuurder in realtime extra steun of houvast te geven. Diezelfde elementen kunnen ook een naderende bocht aangeven dankzij personaliseerbare haptische feedback en impulsen.

1.000 elektrische pk's met inspiratie uit de Formule 1!

Om de Theory 1 aan te drijven, of beter gezegd: te katapulteren, heeft Lotus hem maar liefst 1.000 pk gegeven, verdeeld over de 4 wielen! Daarmee sprint het model in minder dan 2,5 seconden naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 320 km/u. Het geheel wordt van stroom voorzien door een batterij van 70 kWh, die het model tot 402 km autonomie geeft.

Maar het Chinees-Zweedse merk heeft zijn conceptcar niet alleen snel gemaakt in een rechte lijn. Zoals de Lotus 49 die eind jaren '60 deelnam aan de Formule 1, is de ophanging van de Theory 1 rechtstreeks verbonden met zijn motor en batterij, die op hun beurt deel uitmaken van de structuur van het chassis. Hij heeft ook een gigantische diffusor achteraan en een bijzondere actieve achtervleugel om hem onder alle omstandigheden aan de grond te houden. De spoiler is zelfs rechtstreeks op de motor en ophanging gemonteerd om zijn efficiëntie nog verder te verhogen. En om alles weer tot stilstand te brengen, heeft de Lotus Theory 1 ook grote koolstofkeramische remschijven gekregen.